Om alkoholism upptäcks hos en person som har körkort så vill nu trafikverket se att kortet dras in i väntan på att personen genomgår ett program för rehabilitering.
Det spanska trafikverket (DGT), hälsoministeriet och regionerna arbetar tillsammans på ett projekt för att dra in körkortet hos personer med dokumenterade alkoholproblem eller flera trafikförseelser kopplade till alkohol fram till dess att de genomgått ett program för rehabilitering.
“Trafikregleringarna slår redan fast att den som har problem med missbruk eller beroende redan har förlorat de psykologiska färdigheterna för att köra”, säger Álvaro Gómez som jobbar med säkerhetsfrågor på DGT till Europa Press.
Med det menar han att om man upptäcker att en förare har problem med alkohol under tiden som dennes körkort förnyas så ska den inte få ett nytt körkort. ”Problemet ligger i att introducera en folkhälsoaspekt i situationen,” fortsatte han. Gómez menar att man behöver dela ut straff men att det är lika viktigt att rehabilitera personen.
Tanken är att om personal från sjukvården upptäcker att en person har ett beroende så ska en indragning av personens körkort genomföras. Om personen senare inleder ett program för att rehabiliteras och fullföljer det så får de tillbaka kortet.
“Projektet är både medellångt och långsiktigt eftersom det måste göras med regionerna”, fortsatte Gómez. Han poängterade även att DGT har specifika protokoll för att upptäcka beroenden men medger att väldigt få fall upptäcks i dagsläget. “Det här är ett steg ytterligare,” sade han efter en konferens mot fyllekörning som ordnades av stiftelsen Mapfre.
När han talade under konferensen lade han kraft vid att ”alkoholberoende är en sjukdom som, enligt europeiska och spanska direktiv, diskvalificerar personer från att köra bil”. Källor till Europe Press inom DGT har sagt att detta initiativ har diskuterats länge eftersom processen att införa det är komplicerat.
Vidare betonade Gómez behovet av att sänka den tillåtna promillehalten för att köra på spanska vägar till att följa rådet från det europeiska rådet för trafiksäkerhet som kom 2022. Han poängterade även att de länder som har lägst dödlighet i trafiken över hela världen, Sverige och Norge, endast tillåter 0,2 promille.