För att skydda minderåriga vill regeringen ha en tydligare definition av begreppet ‘Influencer’ och sätta upp riktlinjer för hur dessa får göra reklam. 

Den spanska regeringen har godkänt en ny lagstiftning som kallas för ’influencerlagen’. Den ska kräva större ansvar från de som skapar innehåll på nätet och etablera ett juridiskt ramverk för deras aktiviteter. 

José Luis Escrvá, som är digitaliseringsminister, gjorde tillkännagivandet efter ett regeringssammanträde i tisdags. Den nya lagen har som syfte att ge ett “större skydd för konsumenter” med särskilt betoning på minderåriga. Förhoppningen är att den även ska göra lagstiftningen för dessa individer mer tydlig. Ministern påpekar att många har lyckats skapa sig en anmärkningsvärd rikedom genom de plattformar där de sprider sitt innehåll.  

Vem är en influencer?

Den nya lagen definierar “särskilt relevanta användare” av sociala medier, det vill säga ”influencers” efter olika kriterier. Enligt Escrivá kommer dessa att vara: inkomst, hur frekvent de använder nätverket samt antal följare. För att klassas som influencer behöver man tjäna mer än 300 000 euro på sina inlägg under ett år eller ha fler än 1 miljon följare på en plattform (till exempel Instagram eller TikTok) eller 2 miljoner på flera nätverk.

De som uppfyller dessa krav måste registrera sig som en “användare av särskild relevans” hos det statliga registret över audiovisuella skapare inom två månader. Därefter blir de tvungna att följa olika regler för marknadsföring och för skydd av barn. Till exempel kan det handla om att tydligt berätta när det man lägger upp är ett betalt samarbete eller att inte göra reklam för tobak, mediciner eller alkohol.   

Innan lagen träder i kraft behöver en del riktlinjer fortfarande konkretiseras. Escrivá poängterar att det stora fokuset är att “de inte ska kunna främja reklam som orsakar fysisk eller psykisk skada på minderåriga”.

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson