Under 2022 hade Spanien totalt 6.682.587 fall av anmälningar och klagomål från konsumenter som gick till domstol.
Det var en ökning med 6,5 procent jämfört med föregående år.
Spanien ligger på tredje plats med flest reklamationer som gått till domstol bland EU:s medlemmar.
Med att fler konsumenter som rapporterar anmälningar och klagomål ökar trycket på myndigheterna att hitta nya instrument till att lösa tvister.
Konsumentdepartementet har sedan 13 juni öppnat en ny ”onlinebrevlåda” till hjälp för konsumenter.
Dessutom ska det bli enklare att nå en lösning för konsumenter så att reklamationer inte behöva hamna i domstol, Redan nu handhar landets domstolar nära 141 mål per 1.000 invånare.
Konsumentdepartementet kommer även att utöka inspektionerna vid företag som säljer varor eller tjänster har det formulär som krävs då kunden vill lämna in ett klagomål. Här handlar det även om böter som kan uppgå till 5.000 euro.
EU-kommissionen har infört myndigheter som ska hjälpa till att lösa tvister. Ett sådant är CEC (Centro Europeo del Consumidor) på svenska Europeiska konsumentcentrumet (ECC) som ifjol hjälpte 12.000 konsumenter.
Ifjol fick CEC 8.340 klagomål från residenta i Spanien. Över hälften av klagomålen (56%) fick en lösning till konsumentens fördel. Totalt handlade det om en återbetalning på mer än en miljon euro. Två av tre fall (67 %) gällde transporter (främst flyg) följt med 12 procent för fritid och kultur och 9 procent för restaurangbesök.
En orsak till att Spanien ligger högt på listan över klagomål beror på att landet är bland världens främsta med flest turister. Det betyder att turister som har köpt varor eller tjänster och som inte är nöjda kan lämna in klagomål efter att de återvänt till sitt hemland.
Om ditt bagage försvunnit under resan frågar vi på ECC ofta efter om du fått PIR-rapporten. Den måste du se till att få direkt på flygplatsen om ditt bagage inte kommit fram. https://t.co/kyLPg16d14 pic.twitter.com/tuQv3KqCHQ
— ECC Sverige (@ECC_Sverige) August 8, 2023