Sommarrean har smygstartat och butiksägarna hoppas att den ska kompensera vårens dåliga resultat där försäljningen minskade med 6,2 procent. En ostabil vår med blåst och regn skrämde bort köpsugna kunder av sommarkläder. Samtidigt utmanar e-handeln.

Flera butikskedjor annonserar rabatter på upp till 60 procent. Butikskedjor som Cortefiel, Sfera, H&M och C&A har redan börjat att märka med röda prislappar. Enligt undersökningar väntas omsättningen under sommarrean öka med tolv procent i år.

Företagsgruppen Inditex där Zara ingår har beslutat att inleda sommarrean två dagar tidigare. I stället för den 1 juli som tradionellt är startskottet på sommarrean inleder Zara sin kampanj den 29 juni.

Perioden för sommarrea i Spanien avreglerades 2012 vilket har bidragit till ett ”krig” mellan större och minde butikskedjor. Att sommarrean startar tidigare i år är inga goda nyheter enligt presidenten vid köpmännens förening i Málaga, Salvador Pérez.

Annons

”Det visar bara att butikerna inte har sålt lika mycket som förväntat” säger Pérez till Diario SUR.