För att minska skador från hundars urin på gatorna har Rincón de la Victoria dragit igång en kampanj som vänder sig till kommunens hundägare.
Den består både av en video och flygblad.
Rincón de la Victoria, öster om Málaga, har dragit igång en kampanj mot hundurin på stadens gator. “Vi har gjort stora framsteg gällande omsorgen för vår stad och uppmärksamhetskampanjerna blir allt mer kända bland invånarna. Fler och fler bär med sig en liten flaska med vätska för att kunna späda ut sin hunds urin men vi tror att denna vana behöver bli ännu mer utbredd, därav kampanjen. Att ta hand om Rincón de la Victoria är allas uppgift,” kommenterade miljörådet Borja Ortiz.
“Det finns fler än 8 000 hundar i vår stad och vi måste påminnas om att mycket skada görs på gatumöbler och offentliga utrymmen av oansvariga ägare som inte plockar upp avföring eller späder ut urinet”, sade borgmästare Francisco Salado, som rekommenderar en blandning av vatten och vinäger som en “enkel lösning” att ha med sig i en liten flaska.
Enligt uppgifter från Andalusiens register för identifikation av djur (RAIA) finns det fler än 8 500 hundar i Rincón de la Victoria, varav 3 137 finns på kommunens DNA-register.
Filmklipp
“På stolpar, soptunnor, trafikskyltar, blomkrukor. Urinet förstör materialen, förutom att skapa en obehaglig soft. Vi vet att detta är ett problem i andra städer, men vi vill bekämpa det med alla verktyg vi har här i Rincón”, fortsatte Ortiz.
Ett av dessa verktyg är ett filmklipp som nyligen togs fram av stadshusets miljöstämpel Greencón. Klippet publicerades online i början på denna vecka via Google Ads. Den kommer att spelas upp löpande under tre veckors tid och riktar sig till hela kommunens invånare.
“Vi har tillräckliga uppgifter från tidigare kampanjer för att veta att vi kan nå omkring 25 000 människor, nästan hälften av befolkningen”, förklarade Ortiz som tillade att kommunens senaste videokampanj hade 131 123 visningar efter samma metod.
Dessutom kommer 20 000 flygblad som förklarar kampanjen delas ut i invånarnas brevlådor. “Med denna distribution når vi invånare som är mindre aktiva på sociala medier eller internet”, avslutade miljörådet.
Flygbladet innehåller informativa bilder och är tryckt på återvunnet papper.