Solkustens pendeltågslinje firar 50 år

av | jul 29, 2025 | Lokalt, Nyheter

Solkustens nuvarande pendeltågslinje Cercanía C-1 mellan Málaga och Fuengirola firar 50 år den 31 juli.

Även om en första tåglinje byggdes redan i början på 1900-talet är den nuvarande linjen med iberisk spårbredd 50 år.

Sedan Francoregeringen tog beslut om att bygga ut den gamla linjen första halvan av 1970-talet har inte så mycket hänt.

Det var järnvägsbolaget Málaga-Algeciras-Cádiz som byggde den första järnvägslinjen mellan Málaga och Fuengirola. Ett smalspår som var kvar till början av 1970-talet då Renfe (järnvägsbolaget Adif fanns inte på den tiden) renoverade linjen som fick sju stationer.

Pendeltågslinjen passerar Carvajal och Los Boliches.

Det var en avgång var 30:e minut och resan tog 40 minuter från Málaga till Fuengirola. En enkelresa kostade mellan 13 och 33 pesetas och en tur- och returbiljett mellan 20 och 58 pesetas. I våra dagar blir det mellan 8 och 35 céntimos.

Framsidan på Diario Sur 1 augusti 1975 efter invigningen av ”nya” linjen. (Foto: Skärmdump, Diario Sur)

Sedan C-1-linjen invigdes 31 juli 1975 har den inte förlängts utan är fortsatt 30,7 kilometer lång.

Jesús Santos Rein

Vi kan inte undgå att nämna Jesús Santos Rein (1936-2020). Kanske vi känner igen namnet. Vägen strax utanför pendeltågsstationen i Fuengirola bär hans namn liksom flera andra vägar i Málagaprovinsen.

Málagasonen Jesús Santos Rein utnämndes vid 32 års ålder 1968 till president för smalspårsbolaget Feve (Ferrocarriles de Vía Estrecha). Två år senare utnämnde Francoregeringen honom till generaldirektör för det statliga verket med ansvar för transporter och offentliga arbeten.

Med den positionen tog han itu med projektet med att renovera C-1 mellan Málaga och Fuengirola.

Iberisk spårvidd

Under hans ledning anpassades den smalspåriga järnvägen till iberiska spårvidden. Sista delen av linjen i Fuengirola byggdes under jord liksom tunnlarna under Torremolinos. Tidigare gick järnvägen över mark utmed hela linjen.

Pendeltågslinjen anslöts även till Málagas centralstation som numera heter María Zambrano, och flygplatsen.

Jesús Santos Reins mål var att bygga ut pendeltågslinjen till Marbella. Men planerna på en utbyggd tunnelbana i Barcelona stoppade de planerna.

55 procent dubbelspår

Sedan 1975 har vissa arbeten utförts på linjen som att anlägga dubbelspår längs 55 procent av linjen. 1999 inleddes arbetet med att bygga en tunnel under flygplatsen och anlägga den pendeltågsstation som finns i våra dagar.

På måndagen samlades flera borgmästare från kustkommuner till en pressträff vid det gamla stationshuset i Fuengirola för att läsa upp ett manifest riktat till centralregeringen med kravet att linjen ska byggas ut längs hela Solkusten för att nå kommuner som Estepona.

– Trafiken på kusten håller på att kollapsa. Vi kräver en utbyggnad av hållplatser och tunnlar, fördubbling av spåret, fler avgångar och en tåglinje till Estepona.

– Den överbelastade A-7:an med dagliga trafikstockningar och den dyraste betalmotorvägen, AP-7:an, i Spanien kan inte lösa problemen för hundratusentals privatresenärer och pendlare eftersom det inte finns något alternativ till kollektivtrafiken vilket tåget borde erbjuda, påpekade borgmästarna.

Ifjol sattes nytt rekord i antalet resenärer med 16,15 miljoner. Beläggningen är på 171 procent vilket tvingar sju miljoner resenärer att göra resan stående.

Solkusten är i stort behov av en ny ”Jesús Santos Rein” som kan lösa problemet.

Historien upprepar sig

Men historien upprepar sig när våra dagars socialistiska centralregering och transportminister Óscar Puente i stället satsar 1,1 miljarder euro på det katalanska pendeltågsnätet Rodalies.

S-regeringen är nämligen i stort behov av stöd från katalanska separatister för att kunna styra vidare till nästa val 2027.

En budget har inte fått grönt ljus de senaste två åren, och lär inte göra det de närmaste två åren. Det saknas helt enkelt budgetstöd.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf