Skattemyndigheten skärper kontrollen vid bostadsuthyrning

Redaktionen SvM
Publicerad 2 June, 2005

Skattemyndigheterna skärper i år kontrollen för att komma till rätta med den stora svarta marknaden för lägenheter som hyrs ut. Man kräver nu att dem som deklarerar ska uppge det nummer bostaden man bor i har fastighetsregistret. De hoppas på det viset få in information från hyresgäster om de bostäder de hyr. Myndigheterna gör bedömningen att närmare 50 000 bostäder i Málagaprovinsen hyrs ut, och att bara fem procent av uthyrarna tar upp hyresintäkten i deklarationen. Hyresgäster under 35 år har dessutom rätt att i deklarationen dra av 10 % av hyreskostnaden upp till maximalt 150 euro.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu