År 2022 kom i Spanien en ny lag som reglerar skyldigheten till digital fakturering, Lag 18/2022 av den 28 september om skapande och tillväxt av företag. Denna lag fastställer att det kommer att vara obligatoriskt att utfärda elektroniska fakturor när mottagaren av transaktionen är ett företag eller yrkesutövare.
Dock är det ännu inte klarlagt exakt när reglerna kommer att träda i kraft.

Av María José Molina Peña, GONVEL & KAMPH
spanska advokater och skatterådgivare info@gonvelkamph.net www.gonvelkamph.net
Tidsfrister:
Företag med en omsättning på mer än 8.000.000 euro: Skyldigheten att utfärda elektroniska fakturor träder i kraft ett år efter godkännandet av motsvarande förordning som ska beskriva hur lagen ska tillämpas.
Företag med en omsättning på mindre än 8 000 000 euro: De kommer att ha två år på sig att anpassa sig till denna skyldighet från det att förordningen har godkänts
Det förväntas att alla företag med en omsättning på mindre än 6 miljoner euro per år från och med januari 2026 kommer att behöva skicka sina fakturor automatiskt till Skatteverket.
Skatteverket kommer att senarelägga skyldigheten för företag att automatiskt skicka sina fakturor till Skatteverket till 2026; under tiden måste programvaruföretagen ha anpassat sina system senast i juli 2025.
Denna nya skyldighet att automatiskt utbyta alla fakturor med skatteverket påverkar bara de företag med en omsättning på mindre än 6 miljoner euro, eftersom de som överstiger denna fakturering redan sedan 2017 har skickat sina redovisningsuppgifter till skatteverket elektroniskt.
QR-kod på alla fakturor
Från och med 2026, beroende på när finansdepartementet fastställer det slutgiltiga datumet, måste alla fakturor ha en QR-kod som gör det möjligt för mottagare (inklusive konsumenter) och Skatteverket att komma åt en länk (URL) som innehåller följande information:
– Skattenummer för den person som är skyldig att utfärda den.
– Serie- eller fakturanummer.
– Datum för utfärdande.
– Totalt belopp.
Dessutom måste fakturorna innehålla frasen ”Faktura som kan verifieras på AEAT:s hemsida” eller ”Veri*factu”.
Verifactu kommer att vara obligatoriskt för alla företag från och med den 1 januari 2026 för skattebetalare som omfattas av bolagsskatt och från och med den 1 juli 2026 för övriga, med böter för bristande efterlevnad på upp till 50 000 euro.
Faktureringssystemen måste säkerställa att företagets bokföringsuppgifter inte döljs, manipuleras eller ändras och om någon ändring upptäcks måste en avisering ske. Dessutom ska de göra det möjligt att spåra faktureringsposter, bevara dem och se till att de är läsbara.
En faktura i PDF-format som skickas via e-post betraktas INTE som en elektronisk faktura; detta ska inte förväxlas med det faktum att när vår certifierade programvara genererar en elektronisk faktura kan den omvandlas till en PDF-fil och skrivas ut på papper.
Böterna för att inte utfärda elektroniska fakturor kan uppgå till 10.000 euro.
Skatteverket planerar också att skapa en gratis applikation för informationsutbyte, men endast för företag som utfärdar färre än 100 fakturor per år.