Se upp för hyrbilsfällor

av | jun 12, 2009 | Nyheter

Ett drygt år efter att mannen hade kommit tillbaka från Spaniensemestern kom ett krav på betalning för en skada på hyrbilen som han inte visste om. Ett problem som drabbar allt fler svenskar enligt Konsument Europa.

-Dessa ärenden ökar definitivt. Möjligtvis hör det ihop med våra resvanor. Förut tog vi vår egen bil ner i Europa. Nu åker folk lågprisflyg och hyr bil på plats. Det kan bli höga kostnader om man råkar illa ut, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa till Göteborgs-Posten.

En svensk man hyrde bil i augusti 2007 när han semestrade i Alicante i Spanien. Ett drygt år senare, hösten 2008, fick han en faktura från en spansk myndighet där han krävdes på pengar för en parkeringsbot i staden Murcia.

Mannen visste att han inte varit i Murcia och när han kontrollerade fakturan insåg han att han redan hade flugit hem när p-boten utfärdades. Kontraktet på hyrbilen hade han inte kvar och nu gick det inte att få kontakt med hyrbilsfirman.

Trots att mannen skickat kopior på sina flygbiljetter har han nu fått en påminnelse där han krävs på sammanlagt 116 euro (cirka 1.300 kronor).

Konsument Europa har gjort en checklista för vad man bör tänka på. Ta en bild på registreringsskylten så visar kameran datum och klockslag när du hyr bilen. Ta en bild på alla repor eller småskador du ser, då får man klockslaget på bilden och kan visa att skadorna fanns redan när man hyrde den.

Konsument Europa råder att speciellt kontrollera hur hyrbilen är försäkrad. En trafikförsäkring är obligatorisk och täcker skador på andra bilar eller föremål men inte på själva hyrbilen.

Det allra viktigaste för att undvika problem är att försöka få ett kvitto där det framgår att bilen återlämnats fulltankad och utan skador, skriver Göteborgs-Posten.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf