Datahackers har kommit över filer med information över bankens kunder och anställda. 

Intrånget rapporterades i morse och har drabbat personer i tre olika länder. 

Den spanska banken Santander har hackats. Information över kunder i Spanien, Chile och Uruguay har stulits.

Imorse bekräftades en “obehörig tillgång till databasen”. Uppgifter om “alla anställda och några tidigare anställda”, förutom i Tyskland, har stulits. Detta innebär att cirka 200 000 personer har fått sin information stulen. 

Annons

Banken försäkrade myndigheterna att de “omedelbart” vidtog åtgärder för att hantera händelsen. Till exempel ska man ha blockerat tillgången till deras nätverk och förstärkt bedrägeriskyddet för att skydda sina kunder. Santander har inte bekräftat vilka eller hur många uppgifter som brottslingarna kommit över gällande deras kunder. Källor till tidningen SUR hävdar att miljontals människor fått sina filer stulna, bland annat personliga uppgifter. 

Inga lösenord stulna

Ingen särskilt känslig data – exempelvis lösenord – ska dock ha stulits. “I databasen finns ingen information över överföringar eller lösenord till internetbanken som skulle möjliggöra transaktioner hos banken,” uppger Santander. 

“Santanders operativa system har inte påverkats och kunderna kan fortsätta att använda tjänsterna som normalt”, tillade de och berättade också att de håller på att kontakta alla som drabbats av intrånget. 

Cyberattacken lyckades genom att man tog sig in i systemet via en databas hos en av Santanders leverantörer. Detta är det vanligaste sättet som dessa brott genomförs på då firmor som bankerna outsourcar arbete till ofta har sämre säkerhetssystem än bankerna själva. 

Polisen undersöker

Santander beklagar det inträffade och meddelar också att de tidigt rapporterade till polisen som redan inlett en undersökning. 

Enligt lag måste denna typ av omfattande intrång rapporteras till Europeiska Centralbanken (ECB) som just nu genomför omfattande tester på bankernas internetsäkerhet. Flera banker har redan bötfällts kraftigt av ECB för att inte rapportera dataintrång tillräckligt snabbt. 

Tidigare i våras rapporterade flera av Santanders kunder problem med internetbanken då flera betalningar visades dubbelt på deras kontoutdrag. Banken hävdade då att detta var ett “visningsfel” och förnekade att det berodde på ett intrång i deras system, som är fallet idag.