Det var inte serveringsavgift eller avgift för bröd. I stället debiterades den kvinnliga restaurangbesökaren för att ha hängt handväska på krok vid bordet.
Nu har konsumentorganisationen Facua anmält restaurangen.
Det har kommit in många kommentarer efter att kvinnan publicerade sin upplevelse på X efter ett besök vid en japansk restaurang på den spanska semesterön Ibiza.
Det var efter att servitören hade insisterat på att handväskan ska hängas på en krok vid bordet som besökaren gav med sig.
På notan fanns en avgift på 12 euro – för att ha använt kroken…
👜❗️FACUA denuncia a un restaurante de Ibiza por incluir en la cuenta un cargo de 12€ al facilitar un gancho para colgar el bolso https://t.co/XgDbvsYPNF
— FACUA (@FACUA) August 14, 2025
Nu är konsumentorganisationen Facua-Consumidores en Acción anmält restaurangen till regionregeringens konsumentråd.
Restaurangen försvarar sig att de tar betalt för kroken efter att många kunder tror att den är gratis. Det är valfritt och 12 euro som ingår i notan är en depositionsavgift.
Beloppet dras om besökaren vill ta med kroken som en souvenir.
Facua å sin sida menar att restaurangen inte informerar kunderna i förväg om tillvägagångssättet och att det rör sig om reklam eftersom restaurangens logotyp står på kroken.
Restaurangen bör informera kunden om kostnaden för kroken när den erbjuds och att det är upp till konsumenten om denne vill använda kroken eller inte eftersom det annars skulle kan tolkas som en gåva.