Renfe och Iryo ökar antalet avgångar mellan huvudstaden och Solkusten under sommaren. 

Antalet höghastighetståg kommer att nå en milstolpe under sommaren. Statliga Renfe och privatägda Iryo erbjuder tillsammans 20 eller 21 resor om dagen mellan Málaga och huvudstaden – i båda riktningar. Det är det största antalet tåg som kört sträckan sedan december 2007. Under årets andra hälft väntas även privata Ouigo börja operera mellan städerna. 

Från 1 juni, när högsäsongen drar igång, kommer Renfe ha 13 eller 14 tåg om dagen i båda riktningar. Framförallt kommer man vidga de avgångar som just nu bara går vissa dagar, som tåget från Málaga till Madrid med avgång 21.18 på söndagar, till att bli dagliga. Totalt erbjuder Renfe åtta fler avgångar per vecka än de gör nu. Sex av dem från Málaga till Madrid och två av dem från Madrid till Málaga. 

Under sommarmånaderna tar Solkusten emot den största andelen av sina besökare. Under tidigare år har Renfe tacklat detta genom att koppla på dubbelt så många tågvagnar på flera av sina avgångar. I år fortsätter man med det men ökar alltså antalet resor också. 

Totalt kommer den statliga operatören ha nästan 70 000 biljetter mellan städerna att sälja varje vecka. 

Iryo

Samtidigt kommer Renfes spanskitalienska konkurrent Iryo att kraftigt stärka sitt erbjudande mellan städerna i sommar. De kommer att ha sju avgångar om dagen i båda färdriktningarna. 

Denna ökningen blir dock något mer tillfällig. På grund av förbättringsarbete på spåren mellan Madrid och Valencia kan endast ett begränsat antal avgångar gå mellan städerna. Därför kan företaget avvara resurser för att förstärka rutten mellan huvudstaden och Málaga. När arbetet är slutfört, i slutet på juli, kommer antalet resor från Madrid till Málaga och Valencia återgå till sin normala frekvens.  

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson