Regionalregeringen inleder kampanj för att locka nordiska turister

av | okt 8, 2008 | Nyheter

Från och med idag och fram till 1 november inleder regionalregeringen Junta de Andalucia en kampanj på köpcentrum i Finland, Sverige och Norge. Myndigheterna hoppas att turistströmmen från de nordiska länderna fortsätter att öka.

Det är dagstidningen La Opinión de Málaga som idag berättar om kampanjen med målet att öka antalet turister från de nordiska länderna. Under årets första åtta månader ökade antalet nordiska turister till Andalusien med 13,4 procent jämfört med samma period 2007, skriver tidningen.

Consejería de Turismo, Comercio y Deporte de la Junta gör nu en satsning under hösten med slogan ”Andalucía ven volando”, Andalusien flyger. Kampanjen har utarbetats speciellt för Finland, Sverige och Norge under perioden fram till 1 november.

Perioden har valts på grund av att nordborna vanligtvis planerar sin semester under denna tid. Marknadsföringen sker på köpcentrum i Helsingfors (Kamp galleria, från 8 till 11 oktober), Stockholm (Täby Centrum, 15 till 18 oktober), Oslo (Sandvika Storsenter från 22 till 25 oktober ) och Bergen (Lagunen Storsenter från 29 oktober till 1 november).

Dessa köpcentrum kommer att vara dekorerade med motiv från Andalusien och det kommer att delas ut information till besökarna om Spanien och vilka möjligheter landet erbjuder. Det kommer även att omfatta interaktiva utrymmen för att utveckla fritidsaktiviteter i samband med flamenco och golf.

Kampanjen har utformats med syftet att nå direkt till allmänheten. Samtidigt har regionalregeringen slutit ett antal avtal med stora europeiska flygbolagen som har direktflyg till andalusiska destinationer. En reklamkampanj kommer att lanseras i tidningar, radio och på Internet.

Under perioden januari till augusti i år har 142.658 turister från de nordiska länderna bott på hotell i Andalusien, en ökning med 13,4 procent jämfört med samma period 2007. Antalet övernattningar ökade med 21 procent till 478.973.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson