Spaniens regering öser 1,2 miljarder euro över Katalonien i infrastrukturprojekt. Samtidigt som trafiken på Solkusten håller på att braka samman och ett utbyggt pendeltåg lyser med sin frånvaro.
Det är skamligt och stor skandal, menar oppositionspartiet Partido Popular.
För att hålla sig kvar vid makten måste landets S-regering blidka stödpartier som katalanska separatister. Det handlar inte bara om att ge amnesti till tidigare dömda separatister eller de som fortsatt är misstänkta för uppvigling till uppror och förskingring, eller att Katalonien ska få behålla en större del av skatterna.
När ministerrådet nyligen höll möte klubbades beslut på 1,2 miljarder euro till olika infrastrukturprojekt i Katalonien som att förbättra anslutningarna till AP-2 och AP-7 samt kringfartsleden Ronda Nord. Enbart till att förbättra pendeltåget Rodalies i Lérida satsas 468 miljoner euro. Plus ytterligare satsningar.
I Málagaprovinsen och Costa del Sol satsar regeringen på studier och möten, det första den 28 november. Mer erbjuds inte för närvarande samtidigt som det rapporteras om dagliga köer och incidenter mellan Marbella och Málaga och längs A-7:an vid Rincón de la Victoria.
A-7:an som passerar urbanización Cerrado de Calderón öster om Málaga har blivit den nya flaskhalsen då 100.000 fordon passerar här varje dag.
Semesterorten Marbella med över 150.000 invånare saknar fortsatt planer om pendeltågstrafik något som de är ensamma om i hela Spanien när det gäller storlek på kommun.
Med beskedet från ministerrådet kommenterade Partido Populars språkrör i Málagaprovinsen, Patricia Navarro, som ”absolut skamligt och skandalöst”. Regeringen Pedro Sánchez fortsätter att överösa Katalonien med miljarder samtidigt som man ignorerar och inte lämnar besked om lösningar till Málagaprovinsens infrastrukturproblem.

A-7:an öster om Málaga har blivit den nya flaskhalsen då 100.000 fordon passerar här varje dag. (Foto: DGT)
– Det är inte acceptabelt att Solkusten och provinsen som växer med mer än 20.000 nya invånare varje år samtidigt som fler ansluts till det sociala försäkringssystemet då det skapas arbetstillfällen, inte får de investeringar och projekt som krävs för att förbättra infrastrukturen.
Sánchez har inte lyft ett finger under sex år vid makten för att förbättra infrastrukturen i provinsen Málaga trots att provinsen leder befolkningstillväxten i Spanien, menar Navarro.
Även presidenten för provinsstyrelsen och borgmästaren i Rincón de la Victoria, Francisco Salado, är kritisk till centralregeringens prioriteringar och skriver på det sociala nätverket X:
”Jag hoppas att det första mötet som regeringen har kallat till leder till handlingar och inte bara till ord”, skriver Salado
Salado har även fått uppleva hur landets transportminister Óscar Puente har blockerat honom på X.