Igår var Spaniens Transport- och hållbarhetsminster på besök i Málaga.
Han meddelade då en betydande investering för att flygplatsen ska klara den väntade ökningen av trafik under de kommande åren.
Transport- och hållbarhetsminster, Óscar Puente, var igår på besök i Málaga för att göra flera stora tillkännagivanden kring vad som kommer att hända med infrastrukturen i provinsen. Han gjorde dessa vid ett forum som anordnades av tidningen SUR i samarbete med La Cañada Shopping, General de Galerías Comerciales och Recoletas Salud och det var hans första offentliga framträdande som minister i Málaga.
Det var ett efterlängtat ministerbesök eftersom Málaga är en provins med stor efterfrågan på offentliga investeringar i infrastruktur för att förbättra rörligheten i regionen. Därför var salen på NH hotell där forumet hölls för litet för att ta emot alla som ville höra vad Puente hade att säga.
Till att börja med pratade ministern om “en vision, en strategisk plan för Málaga och dess provins” baserad på studier av regionens behov “med realistiska milstolpar och nödvändiga underlag för investeringar”.
Puente lyfte sedan problem och varnade för att situationen är komplicerad eftersom “kusten i årtionden har varit föremål för slumpmässig stadsplanering, utan skyddsnät eller planering”.
“Många av dessa improviserade beslut påverkar mobiliteten, tillgången på bostäder och länkarna mellan städer. Detta gäller ännu mer i en provins som Málaga där befolkningen kan öka med upp till 30 procent under högsäsong och där 70 procent av de dagliga resorna fortfarande görs med privatbil,” konstaterade ministern.
Flygplatsen
Den första punkten i hans tal handlade om “Málagas port till resten av världen”: flygplatsen. Puente noterade att 2024 var ett rekordår, både vad gäller antal resenärer och flygningar, samt att även de första sex månaderna av 2025 har innebruit ett halvårsrekord. “Málaga är riktmärket för flygplatser i Andalusien och den fjärde största i Aeneas nätverk. Och den utmärker sig genom en stor mångfald bland flygbolag och internationella destinationer,” sade Puente.
“Vi har utrymme för tillväxt”, fortsatte Puente som menar att anläggningen kan ta emot upp till 30 miljoner passagerare under ett år (2024 var siffran omkring 25 miljoner) tack vare investeringar som regeringen har gjort vilka motsvarar mer än 100 miljoner mellan 2022 och 2026. Med den betydande tillväxtprognosen för flygplatsen är det viktigt att “agera och inte reagera”.
För att klara den väntade ökningen av verksamheterna på flygplatsen har Aena redan tagit fram en studie och presenterat prognosen i ett dokument. Där finns åtgärder som att öka terminalytor från 80 000 kvadratmeter till 140 000, säkerhetskontrollen blir 112 procent större, passkontrollen vid avgångar växer med 515 procent, vänt- och boardingområdet för resor utanför Schengenområdet växer med med 381 procent och det för resor till andra Schengenländer 126 procent. Dessutom kommer butiksytan bli 41 procent större.
Man kommer även bygga nya taxistationer för att underlätta resor till och från flygplatsen. Man kommer inte att investera i nya banor för start och landning då de befintliga anses tillräckliga för att klara den ökande trafiken.
För att kunna genomföra alla dessa förbättringar meddelade Puente att en investering på 1,5 miljarder euro kommer att göras. När allt är klart ska flygplatsen klara av att ta emot 36 miljoner passagerare.
Arbetet börjar redan nu
På tisdag nästa vecka ska Aena börja studera och godkänna anbuden för att genomföra projekten. Därför väntar man sig att utarbetandet av expansionen kan påbörjas redan 2026 och själva arbetet är planerat till 2027-2031.











