Den spanska konsumentskyddslagen uppdateras så att företag inte kan tjäna extra pengar under akuta nödlägen.
Regeringen har godkänt ett dekret för att modifiera och stärka konsumentskyddslagen. Den nya ändringen innebär att företag som använder sig av så kallad one-to-one-marknadsföring – det vill säga att priserna på tjänsten bearbetas individuellt efter kunden – inte får höja priserna i en krissituation. Till exempel under ovädren som drabbade Valencia och andra delar av landet under hösten.
“Detta gäller fall där priserna slutligen blir anpassade efter individen på ett automatiserat sätt… till exempel när man bokar resor med appar som Uber, Cabify och Bolt eller om man hyr ett boende online,” säger socialrättminister Pablo Bustinduy.
Ändringen kommer att gälla alla “akuta fall som kan klassas som en fara för konsumenten” i en situation som är ett nödläge ur ett civilt skyddsperspektiv.
I artikel 2 i samma skrivelse definieras dessa lägen som en “situation med kollektiv fara som härstammar från en händelse som sätter människor eller egendom i omedelbar fara och kräver snabbt agerande från myndigheterna för att åtgärda och lindra skadan samt att försöka hindra den från att bli en katastrof”.
Fordonspriser
Bustinduy har även meddelat en plan som påverkar priserna på fordon. Den innebär att flera fordonsförsäljare blir tvungna att sänka priserna till samma nivå som de låg på innan den 28 oktober. Med detta vill man hjälpa de som blev av med sitt fordon under höstens stormar.