Industri- och handelsministern Miguel Sebastián uppmanade under gårdagen befolkningen att under 2009 köpa spanska produkter och på så sätt hjälpa till att bibehålla 120.000 arbetstillfällen. Det räcker med att varje konsument köper spanska produkter och tjänster till ett värde av 150 euro för att Spanien ska få in 7.000 miljoner på nationell försäljning.
Ministern förklarade att detta initiativ redan är implanterat i andra europeiska länder, där de gynnar den nationella produktionen i större utsträckning än vad spanjorerna gör. I Spanien händer ofta det motsatta, att många värderar de utländska produkterna högre vilket leder till att många av de nationella produkterna, till exempel skor och kläder, väljer utländska namn för att få dem mer attraktiva på marknaden.
Sebastián presenterade följande exempel som en konkret rekommendation till landets ”självhjälp”: Köp en jacka som är producerad i Spanien, åk en helg till ett hotell i inlandet istället för att resa utomlands och åk skidor i Sierra Nevada istället för i Alperna, så har du dragit ditt strå till lasset.
Ministern passade också på att försvara den statliga satsningen på gratis lågenergilampor, som delas ut på flera orter. Man räknar med att varje spanskt hem kan spara upp till åtta euro genom att byta ut sina glödlampor, vilket för hela landet summerar 160 miljoner.