Först kom Iberia i måndags. Sedan följde Ryanair och Vueling. Det är priskrig på den spanska flygmarknaden efter sommaren katastrofala resultat. Med hjälp av aggressiva kampanjer ska bolagen återta förlorad mark. Det började i måndags med att Iberia sjösatte en kampanj med biljetter på 22 euro inrikes, 30 euro för utrikes med flyg på Europa och 128 euro för transatlantiska resor. Det skriver den spanska affärstidningen Cinco Días.
Det handlar om att återuppliva och stimulera efterfrågan på flygresor efter vårens nationella nödläge, nedstängning och folks rädsla för att flyga.
Det gjorde att Iberia använde endast 18 procent av sin kapacitet i juli som under de första veckorna i augusti steg till knappt 27 procent.
Det tog knappt ett dygn innan Ryanair svarade på Iberias prissänkningar. Ryanair som i mars månad var det bolag med flest resenärer på Spanien inledde under gårdagen med sista minuten-försäljning av en miljon biljetter från fem euro under de kommande två dygnen.
Det är flygbolagets största kampanj i år.
Erbjudandet gäller för Ryanairflyg under september och oktober till 240 destinationer.
Försäljningen av en miljon biljetter från fem euro kommer bara en och en halv månad efter att bolaget sänkte priset på 250.000 biljetter under juli.
När Storbritannien införde kravet på karantän för inresande från Spanien och restriktioner i Tyskland för inresande från Spanien innebar det ett hårt slag för Ryanairs lågprissatsning i juli.
Några timmar efter Ryanairs lansering var det dags för det spanska lågprisflyget Vueling, och dotterbolag till IAG, att ge sig in i priskriget. Här gäller det att boka mellan den 1 och 8 september för resor mellan den 21 september och 30 juni 2021.
Kampanjen är indelad i sex olika prisklasser. Från 8,99 euro enkel för inrikes på elva rutter. Den andra prisklassen gäller 11,99 euro och utrikes som London, Cardiff eller Nantes.
Den dyraste prisklassen är från 21,99 euro enkel från Barcelona till exempelvis Oslo, Prag, Köpenhamn, Marseille eller Genua.