Premiärminister bjuder in terroristoffer

Redaktionen SvM
Publicerad 6 June, 2005

Premiärminister Zapatero meddelade igår att han har bjudit in samtliga organisationerna för terroristoffren och deras anhöriga till samtal. De första kommer att hållas den 21 juni efter att regionvalet i Galicien har hållits. Syftet är enligt regeringskansliet att lyssna på deras åsikter och reda ut eventuella missförstånd gällande regerings politik mot terrorismen. Beskedet kommer efter den jättelika demonstration som en av organisationerna (AVT) genomförde i Madrid i helgen i kritik mot en eventuell dialog med ETA. Organisationens ordförande har tackat ja till inbjudan, men sade i dag att han tolkar den som ett försök av regeringen att stävja opinionen efter den framgångsrika demonstrationen. De kräver dock fortfarande att den av regeringen utsedde ombudsmannen för terroristoffren, Gregorio Peces-Barba, ska avgå då man saknar förtroende för honom.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu