Den spanska trafikpolisen ökar användningen av små drönare i trafikövervakningen och nu skall drönarnas information börja resultera i böter.

Drönarna har använts under drygt ett år i trafikövervakningen, premiären för dessa hjälpmedel var under påsken 2018. Under året som har gått har drönaranvändningen bara varit ett provprojekt och inga böter har skrivits ut baserade på drönardata. Vicepresidenten för trafikverket DGT Ana Isabel Blanco berättar att polisen nu arbetar med att godkänna drönardata för att skriva ut böter, dra prickar från körkorten och även för att dra in körkort.

Åtta drönare användes nu under påskhelgen för att övervaka de 15,5 miljoner trafikanter som trafikerade vägarna. Spanien är ett geografiskt sett stort land med 160.000 kilometer vägar, ett av målen med att använda drönare är att kunna minska på dyr helikopteranvändning. Övervakningen med drönare ger en betydligt lägre kostnad per kilometer än att använda helikoptrar.

Den typ av drönare som polisen använder sig av kan vara uppe i luften i cirka en halvtimme, men den tiden kommer att kunna utökas i framtiden. Lagen begränsar flyghöjden till 120 meter men från den höjden kan drönarnas kraftiga kamera se in i bilarna för att se om förarna pratar i mobiltelefon eller underlåter att använda bilbälte.

I dagsläget är 75 poliser utbildade för att hantera drönarna. Av dessa är 30 piloter, 11 kameraoperatörer, 25 sköter underhållet av farkosterna och 9 är administratörer. Bildtext: Drönare från Guardia Civil Trafico