Det populära köpcentret står nu inför sin tredje utvidgning, denna gången tillkommer 17.750 kvadratmeter. Där kommer nu att finnas cirka 100 butiker med rabatter på mellan 30-70% på kända varumärken, samt ett stort utbud av restauranger och nöjesetablissemang.
Den nya utvidgningen stod färdig i oktober förra året och skulle invigts den 22 oktober 2019. Men dagen före invigningen stoppade transportministeriet den kommunala öppningslicensen för att de ansåg att tillfartsvägarna från MA-20 var för dåliga. Därefter uppgavs det att öppningen skulle kunna ske lagom till julhandeln, men av det blev det heller inget.
Men nu är tillfartsvägarna klara med två nya körfält från Leroy Merlin shoppingcenter och direkt access från rondellen vid golfbanan. Det enda som återstår är en bro, men där är pelarna på plats och det kommer att åtgärdas nattetid med prefabricerade element. Därför har transportministeriet nu gett grönt ljus till kommunen för att utfärda öppningslicensen. Detta behandlas nu skyndsamt av Málaga kommun, ett arbete som tros gå snabbt eftersom förarbetet redan gjordes i oktober. Ägarna till Plaza Mayor (McArthurGlen och Sonae Sierra) har arbetat hårt för att öppningen inte skall försenas längre och har nu deklarerat att: Öppningen skall bli torsdagen den den 13 februari. Företagarna i området litar uppenbarligen på att så blir fallet för de har redan börjat fylla de nya butikerna med varor. (Men osvuret är bäst, krångel med öppningslicenser är inte helt ovanligt i Spanien.)
Det nya området kommer bland annat att innehålla en McArthurGlen Designer Outlet som är en enormt stor designbutik samt ett fashionabelt centraltorg, fontäner och en lekplats. Där finns också en skulptur av den kände brittiske skulptören Nic Fiddian-Green. Utvidgningen innebär dessutom att ytterligare 116 personer behöver anställas för att tillgodose kundernas behov.
Varumärken som sticker ut på Plaza Mayor är bland andra: Adidas , Adolfo Domínguez, Brooks Brothers, Calvin Klein, Diesel, Escada, Karl Lagerfeld, Lacoste, Levi's, Maje, New Balance, Polo Ralph Lauren, Puma, Sandro, Scalpers, Tommy Hilfiger, Trussardi, Tumi och Under Armour.
Köpcentret är designat för att betjäna den regionala kundkretsen samt de 10 miljoner turister som besöker Málaga varje år. Anläggningen ligger bara 12 minuter med tåg från stadens centrum och tre minuter från flygplatsen, samt 20 minuter med bil från hamnen i Málaga.
Joan Jové, chef för södra Europa och Kanada på McArthurGlen kommenterar: ”Vi är mycket glada över att föra McArthurGlen-shoppingupplevelsen till Málaga och vi ser fram emot att välkomna våra första kunder”.
Alexandre Fernandes, chef för förvaltningsbolaget ”Asset Management de Sonae Sierra en Europa”, säger: ”Vi är mycket nöjda med öppningen av McArthurGlen Designer Outlet Málaga. Den imponerande kvaliteten på utrymmet och dess kommersiella utbud av designmärken. Tillsammans med det enastående erbjudandet från Plaza Mayor, kommer detta att skapa en unik shoppingdestination i södra Spanien”.
Uppdatering 13/2:
På öppningsdagen den 13/2 är det 38 butiker som slår upp sina portar, de övriga öppnar senare denna månaden allteftersom de blir klara.
Bildtext: Plaza Mayor, foto: plazamayor.es
Artikel: Jonny Erixon.