Personalen vid Mijas/Fuengirolas akutmottagning protesterar

av | maj 22, 2025 | Lokalt, Nyheter

Personalen vid akutmottagningen vid Las Lagunas vårdcentral i Mijas/Fuengirola har fått nog. Nu krävs det bättre resurser och kvalitet på akutmottagningen.

Invånarantalet i Mijas och Fuengirola har ökat de senaste åren för att nå 180 000 för att under sommaren växa ytterligare med alla tillfälliga turister.

Den som kommer in på akutmottagningen vid Las Lagunas vårdcentral under sommaren får vänta upp till fyra eller fem timmar.

Bristerna är särskilt stora nattetid. Om ambulanspersonalen är i väg finns det bara en läkare och en sjuksköterska i tjänst.

Det har pratats om sjukhus i Fuengirola/Mijas-området i många år.

En akutmottagning

I nuläget finns det bara en enda akutmottagning för 180 000 invånare. César som arbetar vid akutmottagningen säger till Diario Sur:

– Vi önskar bara att de ansvariga lyssnar på oss och utarbetar en plan för att förändra saker. Vi vill bara förbättra servicen och få allt att fungera bättre. Personalstyrkan vid akutmottagningarna i Las Lagunas har varit densamma i åratal trots att befolkningen fortsätter att växa.

Ansvariga för den regionala hälsovården i Andalusien bemöter kritiken och säger att Fuengirola-Mijas har fem vårdcentraler plus akutmottagningen SUAP (Servicio de Urgencias) som är i gång hela dygnet i Las Lagunas på en gata som ligger på gränsen till Fuengirola.

De tillägger att en ny vårdcentral nyligen öppnade i Los Pacos och att den i Los Boliches byggs ut för närvarande. Fuengirola ska få ännu en vårdcentral samtidigt som Mijas får en ny vårdanläggning som ska inrymma både primärvård och sjukhusvård.

Uteblir från besök

En undersökning som Diario Sur publicerar på torsdagen visar att omkring 1 500 personer inte kommer till inbokade möten med läkare vid vårdcentraler på Solkusten och Málagaprovinsen per dag.

Patientfrånvaron inom primärvården på Solkusten ligger på sju procent.

Mellan januari och april 2025 registrerades totalt 2 610 707 besök vid primärvården varav 2 417 266 infann sig. Det motsvarar en frånvaro på 7 procent enligt uppgifter från den andalusiska regionregeringens hälso- och konsumentdepartement.

I absoluta tal uteblev 184 441 från sitt besök vilket motsvarar ett genomsnitt på 1 537 besök per dag under de första fyra månaderna.

Den andalusiska hälsovården har genomfört informationskampanjer på vårdcentraler och i sociala medier för att göra invånarna medvetna om att ”ett uteblivit besök tid är en möjlighet för en person att lösa ett hälsoproblem”.

Det är mycket enkelt att avboka inplanerade möten via apparna ClicSalud+ och Salud Responde.

I Sverige kostar ett uteblivit besök 400 SEK. Uteblivandeavgift tas ut när patienter utan giltigt skäl uteblir från ett planerat besök i öppen vård och inte lämnat återbud minst 24 timmar före besöket.

Det gäller även planerade videomöten som ersätter ett fysiskt besök. Planerade besök och videomöten inom primärvård och specialistvård.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf