Ångest, depression, stress, självmord och könsrelaterat våld. Det handlar det om när hjälporganisationen Teléfono de la Esperanza, Hoppets telefon, får in samtal. Hjälporganisationen med säte i Málaga mottog under 2021 hela 17.070 samtal vilket är en fördubbling jämfört med 2019.

Jämfört med 2020 är det en ökning med 30 procent. Det året fick vi in 13.073 samtal. Men siffran för 2021 är en fördubbling jämfört med 2019 då 8.035 samtal kom in, säger organisationen i ett uttalande.

Siffrorna visar att allt medan pandemin pågår så har samtalen med personer som ber om hjälp ökat. Behovet av någon som lyssnar, några uppmuntrande ord på vägen, har aldrig varit större än just nu.

– Det är inte bara siffror. Bakom varje siffra finns en människa med känslor som befinner sig i en krissituation, säger föreningens ordförande Juan Sánchez.

Föreningen har också lanserat hjälpprogrammet ”La Brújula de la Esperanza” som vänder sig till ensamma och isolerade personer över 65 år och ger telefonstöd som personlig assistans och gruppmöten.

Antalet volontärer har ökat i takt med ett växande behov. Året innan pandemin arbetade 90 personer med att ta emot samtal. Nu finns det cirka 140 volontärer.

Av dem som ringer är 63 procent kvinnor.

Teléfono de la Esperanza har nummer 952 26 15 00.