Svenska Magasinet webbplats online slog nytt rekord under mars månad med 204.502 unika besökare eller användare. Det visar siffror från Google Analytics. Det är en ökning med hela 125.833 unika besökare jämfört med mars månad ifjol med 78.669 unika besökare.
Det finns en sliten gammal klyscha som säger att dåliga nyheter säljer bäst. Och det har verkligen bevisats den här månaden. Med coronavirusets utbrott konsumeras det nyheter som aldrig förr.

Men det har inte bara handlat om att förmedla nyheter. Aldrig någonsin har behovet av information om vardagslivet varit så stort som just nu. Journalistiken blir ett instrument som ska hjälpa läsarna att hitta rätt i vardagens bekymmer, säger Ola Josefsson, webbredaktör.

Under mars månad skickade Svenska Magasinet ut 25 gratis nyhetsbrev, totalt 96 nyhetsartiklar, alltså inte notiser. Och det fortsätter redaktionen att göra under april månad.

Vi ska inte heller glömma bort Jonny Erixon som bidrar med uppskattade och aktuella artiklar flera gånger i veckan.

Annons

Sociala nätverk som Facebook och Twitter har sina följare, och här har mycket information lagts upp som har nått tiotusentals följare på olika grupper på Costa del Sol, Costa Blanca och Kanarieöarna som Svenska Magasinet administrerar.

Förutom publiceringar på webbplatsen svenskamagasinet.nu har redaktionen kommit med fortlöpande uppdateringar på sitt Twitterkonto där antalet följare är uppe i över 600.

Det är en trevlig ökning med tanke på att vi öppnade upp på Twitter så sent som i oktober 2018. Även hit har folk hittat.

Bevakningen i Spanien har hittills varit balanserad och saklig. Trots det nationella nödläget som försvårar för journalister och reportrar att röra sig fritt och bevaka presskonferenser på plats.

Det är också tydligt att media är måna om allmänhetens behov att få information. Precis som i Sverige har flera spanska medier som normalt har låsta artiklar öppnat upp dessa så att vem som helst kan hålla sig uppdaterad om det ytterst viktiga dagsläget. Tidigare betalartiklar har blivit gratis.

Trots att många medier slåss mot vikande annonsintäkter som följer i coronakrisens spår. Enbart i provinsen Málaga har två av de största dagstidningarna varslat om permitteringar. Inom media väntar ett stålbad den närmaste tiden.

Svenska Magasinet i pappersformat utkommer normalt med elva nummer om året. När det gäller nästa utgivning av papperstidningen så dröjer det till minst maj månad. På grund av det nationella nödläget och restriktioner är tryckeriet som tidningen använder sig av stängt.

Hur länge det nationella nödläget kommer att gälla är svårt att veta i skrivande stund. Andalusiens regionpresident Juanma Moreno sa tidigare i veckan att han tror på en förlängning april månad ut och kanske en bit in i maj månad.

Allt är mycket svårt att förutse i dagsläget. När väl det nationella nödläget med karantän är över kommer det att ske en gradvis anpassning till att förhållandena har normaliserats.

Nästa vecka kommer vi säkert att få bekräftat hur det blir.

Ett digitalt magasin produceras just nu och utkommer precis som vanligt den 15 april. Den kan du läsa på din mobiltelefon, surfplatta eller i datorn.

Länken dit hittar du här

Då drömmer vi oss framåt i tiden. Med skön vandring i den vackra spanska naturen, tips på bästa matställen i årets matstad i Spanien, och så har vi botaniserat bland Spaniens viner. Bland mycket annat.

Vi ses!

Var rädd om dig! Stanna hemma!

Hälsningar
Redaktionen