Omstritt kommunalråd avsattes i Málaga

Redaktionen SvM
Publicerad 29 June, 2005

Málagas borgmästare Francisco de la Torre tog redan sent igår beslutet att avsätta kommunalrådet Rosa Agüera från sin post som ansvarig för distriktet centrum. Borgmästaren motiverar beslutet med att han förlorat förtroendet för Agüera. Det kan leda till en mindre kris inom kommunledningen och även inom det konservativa Partido Popular i Andalusien. Det finns vissa inom partiet som fortfarande stödjer Agüera och menar att hon har utsatts för ett oförsvarligt övergrepp i samband med registreringen från lokalpolisens sida. De försökte in i det sista medla och få Agüera att själv träda tillbaka. Det är hennes beslut att stödja oppositionens krav på en ordentlig utredning av den kommunala lokalpolisens agerande som ligger bakom förtroendekrisen. Hon sa igår att hon tänker sitta kvar på sin fullmäktigeplats och frågan är nu hur hon kommer att lägga sin röst i framtida frågor. Hon deltog dock inte i dagens fullmäktigedebatt i frågan med hänvisning till att hon var opasslig.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu