Covid-19 har haft stor påverkan på luftfarten. Från att flygtrafiken helt eller delvis stått stilla har internationella organisationer inom branschen utvecklat vägledningar och rekommendationer. Även enskilda flygbolag och flygoperatörer har infört operationella åtgärder, vilka kan skilja sig åt mellan flygbolagen. Av Ola Josefsson
Syftet är att förhindra spridning av viruset och att vi resenärer ska kunna färdas säkert och tryggt.
Svenska Magasinet har i sommar rest med fyra olika flygbolag. Transavia, KLM, SAS och Iberia. Och vi har konstaterat att de åtgärder som flygoperatörerna infört skiljer sig åt.
Här kommer en genomgång:
Transavia
KLM:s lågprisflygbolag som var tidigt ute med att återstarta linjer mellan Spanien och främst Amsterdam. Redan i början på juni inleddes trafik på Spanien. Munskyddskrav. Servering ombord med fritt val från foldern som var placerad i samtliga stolsfickor. Samtliga toaletter öppna.
KLM
Ett av Europas största flygbolag. Navet är Amsterdam och Svenska Magasinet träffade svenska resenärer på väg hem från olika delar av världen för mellanlandning och byte av flyg. Vid ombordstigning låg färdiga matpaket utplacerade på stolarna. Valfri dryck serverades efter start. Sopor plockades in efter landning och avstigning. Samtliga toaletter öppna. Munskyddskrav.
SAS
Munskyddskrav. I Köpenhamn ombordstigning bak och fram. I Málaga avstigning enbart fram. En flaska vatten delades ut efter start. Ingen matservering. Endast toaletterna bak var öppna för passagerarna varför det var lång kö under i stort sett hela flygningen och onödigt mycket cirkulation.
En poäng i sammanhanget var att SAS flög med en helt ny Airbus A320 mellan Köpenhamn och Málaga (bilden). Det var en trevlig upplevelse.
Tilläggas kan: Anvisningar om att medtagen ”sprit” inte fick förtäras. Då jag frågade om detta också gällde vin (jag hade nämligen fått med mig en liten flaska av ett mycket trevligt vin från Bordeaux som passade utmärkt till en medhavd tapaslåda med mammas köttbullar) fick jag veta att det även gällde vin. Anvisningen ändrades sedan till alkoholhaltiga drycker för att bli mer tydlig.
Vid avstigning i Málaga hörde jag röster bakom mig:
– Nu får du avnjuta ett gott glas vin när du kommer hem, sa två flygvärdinnor med glimten i ögat…
Iberia
Munskyddskrav. Ingen servering ombord. Generösa (?) Iberia slog på stort och bjöd passagerarna på ett glas vatten (!). Piloten informerar vid start om hur luften i kabin är specialbehandlad och kliniskt ren, dels genom filter och sterilisering. Alla toaletter öppna ombord.
Vilka erfarenheter har du av sommarens flygresor? Skicka gärna en e-post och berätta, till ola@svenskamagasinet.nu
Fotnot. Reservation för förändringar. Flygoperatörerna kan förändra åtgärder allt eftersom. Av det skälet reserverar redaktionen sig för förändringar som kan ha blivit gjorda efter att vi reste med bolagen.