Bilförsäljningen brukar vara en spegelbild av landets ekonomi. Under januari kollapsade nybilsregistreringen med 52,62%. Det är den högsta siffran någonsin för en januarimånad.

I provinsen Málaga var det 1.066 bilar som såldes under januari varav endast 600 gjordes av familjer eller privatpersoner. Det är den lägsta siffran sedan 1989 och en tillbakagång med 55 procent för provinsen.

Carlos Oliva, president vid motormännens förening AMA (Asociación Malagueña de Automoción) talar om en katastrof där många återförsäljare riskerar att gå omkull.

– Vi talar om en sektor som genererar tusentals jobb, som bara säljer tusen bilar i en provins med en och en halv miljon invånare.

Annons

Och det är inte bara covid-19-pandemin som ligger bakom raset. Från nyåret har Sánchezregeringen infört en kraftig höjning av registreringsskatten på grund av nya utsläppsregler och att den tidigare planen med att renovera landets bilpark, Plan Renove, har upphört.

Det är alltså en kombination av flera saker som ligger bakom raset.

Bilen är en viktig del i landets produktion inom flera områden. Bilbranschen behöver mer stöd och färre hinder. En kollaps av nybilsregistreringen är inte bara ett bakslag för ekonomin utan även för miljöskyddet där landets bilpark börjar bli gammal.

Bilbranschen hoppas på en vändning med vaccinationskampanjen tar fart på allvar. Fortsatt är det en stor efterfrågan på begagnade bilar (så kallade mileuristas) vilket innebär att många fortsatt behöver en ny bil vid resor. När ekonomin förbättras väljer de att köpa nytt.