Antalet båtflyktingar till provinsen Málaga och Costa del Sol minskade till nära hälften under 2020 jämfört med året innan. Anledningen är covid-19-pandemin och att människosmugglarna har förändrat rutterna.

Antalet illegala båtflyktingar som tog sig över Medelhavet till provinsen Málaga under fjolåret minskade med 56,3 procent, från 2.150 (2019) till 941 (2020). Det visar siffror som Diario SUR tagit fram och som kommer från den spanska regeringens delegation i Málaga.

2019 kom 79 båtar med illegala flyktingar till Málagaprovinsens kust vilket kan jämföras med fjolårets siffra på 49 båtar.

Covid-19-pandemin har fungerat som en broms i flyktingströmmen, säger Irene Quirante, talesperson vid den marockanska föreningen som hjälper migranter och erbjuder juridiskt stöd.

Annons

Det är inte bara pandemin som bromsat flyktingströmmen. Marocko har stärkt bevakningen vid landets gränser vilket har gjort att flyktingströmmen ändrat väg.

Maffialiknande organisationer som organiserar den illegala människosmugglingen har i stället valt rutten från Västsahara till Kanarieöarna. Den beskrivs som betydligt svårare och mer riskfylld och mäter 500 km.

Om båtarna utgår från Senegal ökar avståndet till 1.000 kilometer.

– Just nu finns det ingen annan rutt än den som går till Kanarieöarna, säger Irene Quirante till tidningen.

Libyen beskrivs som ännu farligare. Turkiet är blockerat och när det gäller övriga Medelhavet som Málaga och den flyktingströmmen minskat på grund av utökade kontroller av Marocko. Även gränsen mellan Marocko och Spanien till enklaverna Ceuta och Melilla är stängd varför trycket i stället ökat på Kanarieöarna.

Regeringens delegat i Málaga, Teófilo Ruiz, menar också att myndigheternas samordnade insatser mot illegal invandring över Gibraltar sund börjar bära frukt.

Det samordningscenter som är upprättat i Málaga och ligger under inrikesdepartementet arbetar mot den illegala invandringen. Guardia Civil, nationalpolis, sjöräddning och Röda korset samordnar insatsen.