Ny regional författning debatteras i Katalonien

Redaktionen SvM
Publicerad 27 September, 2005

Debatten om en ny regional författning i Katalonien har stötts och blötts under lång tid nu. Nu närmar man sig dock vägs ände, då det enligt planen ska röstas om en text på fredag. I dag tog debatten i det regionala parlamentet i Barcelona sin början utan några klara besked om att förslaget kommer att få en majoritet. Den regionale regeringschefen, från socialistpartiet PSOE, bjöd imorse in representanter för de olika partierna till en sista överläggning utan att man kunde komma överens. I dagens debatt sa dock ledaren för det regionala konservativa partiet CiU, Artur Mas, att man kan tänka sig ändringar i sitt förslag i knäckfrågan finansieringen för att nå en uppgörelse. CiU vill gå längre i kraven på självstyre och upprätta en ny skattemyndighet som ska ta in alla skatter från katalanerna för att sedan föra vissa vidare till den spanska staten. Det anses av många vara ett brott mot den överordnade spanska författningen.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu