En av de märkligaste satsningarna på Solkusten som kostade 40 miljoner euro verkar nu har kommit till vägs ende. Spårvagnssatsningen i Vélez Málaga. Ett politiskt jippo som kom till när socialdemokraten Manuel Chaves var president i Junta de Andalucia. Han gjorde borgmästaren i Vélez, som då var PSOE-styrt, uppmärksam på att det fanns pengar i Bryssel att hämta i samband med ett spårvagnsprojekt.
Sagt och gjort, Vélez ansökte om pengar till EU:s spårvagnsprojektet och fick det. Vad man inte tänkte på var att det kostar pengar att driva spårvagnstrafik i Vélez som dessutom är en alltför liten kommun för att spårvagnstrafik ska löna sig. Stora underskott har blivit resultatet samtidigt som pengarna inte räckte till för att bygga ut spårvagnsnätet. Nu ska den australiska staden Sydney hyra spårvagnarna av Vélez.
Andalusien var ostoppbar menade Manuel Chaves och spårvagnarna i Vélez tillhörde bara en av flera tokiga satsningar där pengar och EU-bidrag har slängts i sjön.
Tack vare att Sydney nu har beslutat sig för att ta över spårvagnarna betyder det en inkomst på 280.000 euro till kommunkassan i Vélez. Kommunen stödde nämligen spårvagnstrafiken i Vélez ekonomiskt med 2,5 miljoner euro. Resenärer betalade 1,3 euro för en resa medan kommunen sköt till 0,52 céntimos. Det verkliga priset på en biljett var i verkligheten 1,82 euro.
Spårvagnstrafiken kopplade samman Vélez Málaga med Torre del Mar. Trafiken invigdes den 11 oktober 2006 och överlevde fem år. Läs mer här: Vélez Málaga – ett autentiskt område med stora projekt