Ett dussin lokala entreprenörer i Nerja i samarbete med två annonsbyråer i Sverige har startat en hemsida för att locka nordbor till Nerja. Dagstidningen Diario SUR skriver i dag om hur svenskar, finländare och norrmän har minskat i Nerja. Men nu ska det bli ändring på det.
Ett dussin företagare i Nerja inom främst hotell och restaurang har via annonsbyråer i Sverige startat sajten www.destinationnerja.se. Via nätsajten ska svenskar kunna boka boende och mycket annat i Nerja.
”Vi vet att svenskar gillar möjligheten att kunna få information och kunna göra bokningar via Internet i sitt eget hem”, säger Antonio Villasclaras i Nerjas företagarförening Asociación de Empresarios y del Centro Comercial Abierto de Nerja.
Förutom nätsajten har företagarföreningen en budget på totalt 400.000 euro som ska gå till ett PR-projekt via annonser i svensk media. På grund av den nuvarande ekonomiska krisen kommer PR-projektet att delas upp i flera etapper under de kommande åren.
”Vi måste koncentrera oss på den nordiska marknaden eftersom det är en marknad med hög köpkraft”, säger Antonio Villasclaras till Diario SUR.