De kommande åren krävs stora investeringar på 12 miljarder euro i infrastrukturen på Solkusten för att möta framtidens krav.
2030 förväntas Málagaprovinsen ha två miljoner invånare och beräknas om några år passera Sevilla som regionens största provins.
Intresset för Solkusten och Málagaprovinsen är större än någonsin. Samtidigt har infrastrukturen inte byggts ut på flera år för att möta framtidens krav.
Det visar en sammanställning som Diario Sur publicerade i söndagens nummer.
Näringslivet håller med och beskriver det som en utmaning med en ständigt växande befolkning. Flygplatsen har nära 100 000 resenärer om dagen och har snart nått smärtgränsen för hur mycket den (läs terminal 3) klarar av.
Det är ett stort behov av en utbyggd pendeltågslinje längs hela kusten då Marbella med över 160 000 invånare fortsatt står utan järnvägsstation.
Även vattenfrågan måste lösas till nästa period med torka. Trafiksituationen måste lösas liksom satsningar på att stabilisera stränder och få igång byggandet av prisvärda bostäder.
– Infrastruktur är avgörande för både social, ekonomisk och befolkningstillväxt. Det vi ber om är inte omöjligt. Det gäller att skapa livskvalitet, ekonomisk aktivitet och sysselsättning. Det saknas satsningar som är avgörande för att öka provinsens produktivitet, säger Javier González de Lara, president i föreningen för andalusiska Málagaföretagare.
Diario Sur har talat med flera tunga namn inom det lokala näringslivet. Alla är överens om att det krävs stora investeringar de kommande åren för att möta framtidens behov.
Javier Hernández, vice vd för hotellägarföreningen på Costa del Sol (Aehcos) säger:
– Många vill flytta hit och bo här. Men det får inte bli outhärdligt för dem som redan bor här och för besökare och turister.
Den infrastruktur som finns är inte anpassad för alla som kommer.
I den senaste budgeten (2023) låg Málagaprovinsen på plats 51 av 52 med flest investeringar.
– Vi är näst sist. Med tanke på provinsens utveckling inom affär, teknologi, innovation och turism ser vi en ganska komplicerad framtid, menar Javier Hernández.
Statens skatteintäkter i Málagaprovinsen slår rekord år efter år och översteg 5,5 miljarder euro år 2024.
– Nu är det dags att provinsen får tillbaka några av dessa pengar i form av investeringar för att hålla den ekonomiska motorn igång, säger provinsstyrelsens ordförande Francisco Salado.
En utbyggd järnväg bör vara högprioriterat enligt Fernando Cubillo, generalsekreterare för fackförbundet CCOO i Málaga.
– Det behövs ett pendeltåg med bra kapacitet och höghastighetståg som förbinder Marbella med flygplatsen och vidare till Madrid. Dessutom en utbyggd linje mellan Algeciras och Motril.