Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair slutar att trafikera Valladolid och Jerez. Samtidigt drar de ner på trafiken vid fem regionala flygplatser och tar bort tolv rutter från sommarens program med totalt 800.000 flygstolar.
Ett öppet krig har blossat upp mellan det spanska luftfartsverket Aena och Ryanair.
Ryanair vill se att monopolsituationen upphör för Aena och att fler aktörer får komma in på den spanska marknaden. Ryanair säger att Aena upprepade gånger lurar flygbolagen genom att införa dyrare avgifter.
Aena å sin sida anklagar Ryanair för utpressning, skriver den spanska affärstidningen Expansión.
Passagerartrafiken har satt nya rekord på löpande band. Då passar Aena på att höja flygplatsavgifterna.
Ryanair har betalat 50 miljoner euro mer under fjolåret då flygplatsavgifterna höjdes med 4,09 procent. Det betyder att Ryanair betalade 600 miljoner euro till Aena.
Vid en pressträff i torsdags sa Ryanairs VD Eddie Wilson rak på sak:
– Aenas åtgärder är ineffektiva och följer inte regeringens mål med att öka trafiken på landets regionala flygplatser.
– Vi upphör med Jerez och Valladolid och drar tillbaka ett flyg med bas i Santiago de Compostela. I Vigo (-61 %), Santiago (-28 %), Zaragoza (-20 %), Asturien (-11 %) och Santander (-5 %) minskar vi trafiken.
Det är inte första gången Ryanair riktar kritik mot Aenas monopolsituation. Men det är första gången bolaget tar beslut om att trafikera flera spanska flygplatser och att dra ner på trafiken.
Aena menar å sin sida att Ryanair ökar trafiken totalt i Spanien till sommaren 2025. Från den 1 mars betalar Ryanair 10,35 euro per passagerare till Aena vilket är den lägsta avgiften i Europa.
Däremot påverkas inte Málaga och Alicante som räknas till Ryanairs viktigaste destinationer. I Málaga förväntas Ryanair växa med sju procent under sommarhalvåret som inleds sista helgen i mars månad.
2024 registrerade Ryanair 7,6 miljoner resenärer i Málaga vilket var 30,5 procent av flygplatsens totala antalet resenärer, skriver Diario Sur.