Marbella kommun satsar att göra affärer på arabiska. Kommunen använder stadsplanen som ett verktyg i att få länder vid Persiska viken till att investera. ”Det är ett av de få områden i världen där det finns likviditet och finansiell styrka i nuläget”, säger Marbellas turistansvarige, José Luis Hernández till dagstidningen La Opinión de Málaga.
Hernández har tillsammans med borgmästaren Ángeles Muñoz besökt fyra länder för att locka investerare till Marbella. Abu Dhabi, Qatar, Dubai och Kuwait har avverkats på fem dagar. Tidningen rapporterar att delegationen från Marbella har träffat kungafamiljer och multinationella företag i området. Sedan i år har Marbella ett permanent representationskontor i Föreneda Arabemiraten.
”Det övergripande målet är att hitta investerare. Vi är tvungna till det då varken Spaniens centralregering eller regionalregering har ekonomiska medel till att investera i Marbellas framtida infrastruktur”, säger Hernández till La Opinión.
Pengarna måste alltså hämtas på annat håll och därför satsar Marbella kommun på ”petrodólares” eller oljedollar som det kallas i spanska medier.
Enligt José Luis Hernández har Marbella tillsammans med Madrid och Barcelona beskrivits som de platser i Spanien som har de största möjligheterna. Borgmästare Muñoz och Hernández återvände från sin resa med tre strategiska projekt som mål.
Företagsgruppen Nest Investment är intresserade i att satsa på ett affärsuniversitet i Nueva Andalucía. Det finns en tomt på 500.000 kvadratmeter och medlemmar från Regent´s Business School i London har varit i Marbella och tittat på tomten.
En arabisk intressent har planer på ett sjukhus i området El Realejo tillsammans med sjukhuset Hospital Costa del Sol. Ytterligare ett företag vill bygga en teknologisk park i Marbella med namnet Holanducía.
Lägg till utvecklingen av Marbellas fiskehamn La Bajadilla som kommer att omvandlas till fritidshamn där ägaren till Málagas fotbollsklubb, Abu Bin Nasser Al-Thani kommer att pumpa in stora belopp så kan alla förstå att det är arabiska oljepengar som ska skapa det nya Marbella.
Marbella har alltid dragit till sig investerare och utan dessa så hade knappast Marbella nått dagens position. Redan på 1970-talet investerade arabiska miljonärer i stora residens och hotellanläggningar i London, Paris, Genève och Marbella och innan dess var det prins Alfonso de Hohenlohe som ”satte Marbella på kartan”.











