Mijas tolv golfbanor samlas under ett varumärke som golfdestination. Det presenteras i samband med den stora golfmässan IGTM (International Golf Travel Market) i Cardiff den 18 till 21 oktober.

Turisternas återkomst är viktigt för kustkommunerna. Och många av dessa söker sin egen identitet. Mijas kommun flyttar fram positionerna för att i framtiden marknadsföra sig som golfdestination genom att skapa ett eget varumärke.

Kommunalråden för turism, José Carlos Martín, och sport, Andrés Ruiz, sammanträffade under gårdagen med ägare till golfbanor i Mijas kommun (bilden).

– Vi har tolv golfbanor i Mijas kommun. Nu ska vi gå samman och skapa ett eget varumärke. Vi är de första som gör det. Golfnäringen har potential att växa, säger Martín.

Annons

Det nya varumärket ska vara bestämt till den 15 oktober för att sedan presenteras vid den stora golfmässan i Cardiff.

– Vi kommer att vara på plats vid mässan med en stor delegation från Mijas.

Mijas planerar även att starta en kommunal golfskola. Efterfrågan är stor.

– Förutom att marknadsföra golf i turistbranschen så måste det även bli möjligt för våra invånare att njuta av spelet.