De två stormarknadskedjorna tar marknadsandelar medan Dia tappar i konkurrensen om den spanska livsmedelsmarknaden. Mercadona är den klart största kedjan med en marknadsandel på 26,1 procent, tillväxten under andra kvartalet i år landade på 1,2 procent jämfört med förra året. Enligt en analys utförd av Kantar så är det fokuseringen på färska råvaror, innovation och populariteten hos Mercadonas eget varumärke Hacendado som ligger bakom framgången

Carrefour har den näst största marknadsandelen, men med 8,7 procent ligger de långt bakom Mercadeona. Deras tillväxt stannar på 0,3 procent, enligt Kantar så är det projektet ”Act for Food” som fokuserar på färska och ekologiska produkter som ligger bakom tillväxten. Deras onlineförsäljning har också varit en bidragande orsak till tillväxten.

Dia återfinns på tredje plats med en marknadsandel på 7,9 procent, vilket är en procent lägre än förra året. Dia har fått nya ägare och ny styrelse, dessutom har de avyttrat eller lagt ner en stor mängd olönsamma butiker och har genom detta undvikit en konkurs som var överhängande tidigare i år.

Lidl hittar vi på plats nummer fyra med 5,6 procent av den spanska marknaden och detta är en ökning med 0,7 procent. Nyckeln till Lidls framgång förklaras av ökningen i försäljningen av färska produkter samt satsningen på hållbarhet. De har fokuserat på ägg, mjölk och köttleverantörer som betonar djurens välbefinnande samt ersatt plastpåsarna för frukt och grönsker med ekologiskt nedbrytbara material. Arantxa Conde, PR-direktör berättar att Lidl idag är marknadsledare i Spanien på Bio-produkter, där deras eget varumärke ”Bio Organic” har fått stort genomslag.

Eroski-gruppen återfinns på plats nummer fem med en marknadsandel på 4,9 procent, de har backat från förra årets 5,5 procent. De har koncentrerat sig på sina starka marknader Baskien, Galicien och Balearerna och avyttrat ett stort antal butiker i övriga Spanien.

Auchan-gruppen med Alcampo ligger på plats nummer 6 med en 3,5-procentig marknadsandel, detta är en ökning med 0,1 procent och de bryter därmed en nedåtgående trend som startade 2017.

Detta innebär att de sex största aktörerna på marknaden har 55,2% av den nationella marknaden och det är en ökning av deras totala marknadsandel. Även om företag som Aldi och regionala stormarknader som Bon Preu, Ahorramas och Gadisa också har visat en tillväxt. Hela konsumentbranschen i Spanien hade en tillväxt på 1% under det andra kvartalet i år.

Källor: Dagstidningen ABC, Alimarket samt Kantar España.
Bildtext: Mecadona kassalinje modell Tienda3, foto: Carloss (Wikimedia).
Artikel: Jonny Erixon.