Av alla stormarknadskedjor i Spanien så är det bara Mercadona och Lidl som tar nya marknadsandelar, mycket av detta beror på den djupa krisen för Dia.
Mercadona är den mest framgångsrika kedjan i Spanien, de har ökat sin marknadsandel till 24,9% och de har i dagsläget 1.633 stormarknader i Spanien, enligt en nyligen publicerad rapport från Kantar Wordpanel.
Som nummer två kommer Carrefour med den något beskedligare marknadsandelen 8,4%, detta är dock en liten nedgång från året innan (-0,3%).
På tredjeplatsen återfinns Dia, de har backat från 8,2% till bara 7,5% av marknaden, detta trots att de med sina 3.500 butiker har överlägset flest försäljningsställen (I dessa siffror finns ännu inte med effekterna av de senaste uppsägningarna inom koncernen). Faktum är att Carrefour har lika många kunder i sina 500 stormarknader som Dia har i sina 3.500.
Fjärdeplatsen intas av Eroski med en marknadsandel på 5,3%, vilket är en tillbakagång med 0,2%.
På femte plats, men med en stark tillväxt återfinns Lidl, de har i nuläget en marknadsandel på 4,8%. Undersökningen visar att nästan 7 av 10 spanjorer har handlat på Lidl minst en gång under året. Vad gäller eko / bioprodukter leder Lidl ligan med en marknadsandel på 16,5%. Onlinehandeln ökar mycket sakta i Spanien, den svarar bara för 1,6% av den samlade försäljningen (+0,1% jämfört med 2017). I detta segment ligger Spanien långt efter Storbritannien (7,2%) och Frankrike (5,6%).
Vad som också kan utläsas i rapporten är att eko / bioprodukter numera finns i 6 av 10 spanska hushåll. Uppgifterna visar också att dyra kvalitetsprodukter ökar i försäljning, som premium öl (+21%) eller gourmetchoklad (+37%). Det är samma sak med lätthanterliga produkter som förpackade sallader (+28%), kaffekapslar (+21%) och grillad kyckling och andra färdiga rätter (+44%).
Källa: Rapporten ”Balance de la Distribución y Gran Consumo 2018” publicerad av det internationella marknadsundersökningsföretaget Kantar Wordpanel den 12/2-2019.
Bildtext: Mercadona, El Fontán. Oviedo. Foto: Nacho.