Stormarknadskedjan ökar sina öppettider från måndagen den första juni, de nya tiderna blir 9 till 21 utom helgdagar. De inför dessutom några nya regler som skall förbättra situationen för för kunder med speciella behov under de rådande restriktionerna.

Ingen har väl kunnat undgå att se de tidvis långa köerna utanför butikernas entréer, dessa beror givetvis på att de inte längre är tillåtna att släppa in så många kunder åt gången. Därför rekommenderar Mercadona starkt att endast en person i varje hushåll går in för att handla, ta därför inte med familjen eller någon vän vid besöket i affären. Detta gäller givetvis inte personer som av någon anledning absolut behöver en följeslagare. Personer i riskgrupp bör överhuvudtaget inte komma till butikerna.

Vid ingången till butikerna, vid fiskdiskarna och vid kassorna skall det vara en meter mellan personerna, något som företaget har förbundit sig att upprätthålla. Vid ingången kan köbildningarna tidvis vara långa och därför kommer vissa grupper att få förtur i kön. Detta gäller äldre, personer med nedsatt rörlighet och gravida kvinnor. Dessutom kommer personer med viktiga samhällsfunktioner som vårdpersonal, socialarbetare, brandmän och poliser få förtur, dessa måste då kunna bevisa sin status med korrekt dokumentation.

Mercadona råder också sina kunder att planera så att köpen tidsmässigt sprids ut under dagen och inte hänga på låset när affärerna öppnar. Samt att göra sina inköp så snabbt och smidigt som möjligt och inte lagra upp produkter i onödan. De ser också helst att kunderna betalar med kort och inte med kontanter.

Desinfektionsgel, papper och handskar finns tillgängligt vid butikernas entréer, användning av handskar är obligatoriskt i butikerna.

Mercadona har vidtagit en rad interna åtgärder för att stärka personalens och kundernas säkerhet. De har försett butikerna med nödvändig skyddsutrustning och förebyggande redskap både i butiker, lager och i transportkedjan. Den dagliga städningen och desinficeringen i anläggningarna har förstärkts med externa tjänster.

Mercadona varnar också för att ”med tanke på situationens exceptionella karaktär kommer de att anpassa sig till förändrade omständigheter, ändringar som om de utförs, kommer att meddelas allt eftersom”. För den som inte är bekant med Mercadona i Spanien så förklarar denna artikeln stormarknadskedjans marknadsandel: Mercadona och Lidl styrker sina positioner som marknadsledare i Spanien.

Bildtext: Personer med förtur, Foto: Mercadona.
Artikel: Jonny Erixon.