Marbella överväger att neka inflyttning i 3 500 nya bostäder

Redaktionen SvM
Publicerad 9 May, 2005

Marbellas borgmästare Marisol Yagüe överväger ett omstritt beslut för att gå den regionala myndigheten, Junta de Andalucía, till mötes i frågan om alla omstridda byggen. Junta de Andalucía anklagar Marbellas kommun för att inte vidta tillräcklig vilja att stoppa de byggen som inte följer stadsplanen från 1986. Borgmästaren tänker därför föreslå att man inte ska utfärda de tillstånd som krävs för att ta 3 500 nybyggda bostäder i omstridda byggen i besittning. Juridiska experter ställer sig tveksamma till åtgärden, och borgmästaren själv säger att den inte löser några problem. Hon lägger därmed skulden för situationen helt och hållet på Junta de Andalucía. Beslutet skulle dessutom ytterligare försämra förtroendet bland de verksamma inom byggsektorn då tveksamheten för att investera i projekt i kommunen ökar.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu