Den mänskliga faktorn tros ligga bakom lördagens tågolycka i El Chorro i Àlora kommun norr om Málaga där tretton personer skadades.

Den statliga operatören Renfe och statliga banverket Adif har inlett två oberoende undersökningar av olyckan.

Olyckan inträffade klockan 21.30 när det ena tåget skulle passera ett stillastående tåg vid El Chorro-stationen som ligger i anslutning till den populära vandringsleden Caminito del Rey.

Båda tågen trafikerade linjen mellan Málaga och Sevilla och kollisionen uppstod sidledes. Det ena tåget höll bara 30 km/h. Tretton personer ådrog sig skador och totalt 253 passagerare fick vänta i tre timmar innan de blev evakuerade.

Minst 253 resenärer fick evakueras från tågen efter olyckan.

Annons

De första preliminära rapporterna på söndagen utesluter fel på spår och tåg efter ett flertal vittnesmål från järnvägstekniker och experter. Det finns uppgifter på att det ena tåget ska ha kört mot rött, men också att tåget som stod stilla hade stannat på fel avsnitt av spåret, skriver Diario Sur.

Av den orsaken skulle det inte ha varit tillräckligt stort utrymme för det ena tåget att passera, varför signalen visade rött.

Röjningen av spåren kommer att ta flera dagar. Det gör att trafiken mellan Málaga och Sevilla går med höghastighetståget AVE från Antequera. Bussar kommer att sättas in som ersättning för medeldistanståget.

Senaste tiden har det rapporterats om haverier utmed järnvägslinjer i Spanien. Senast i Madrid och på linjen Antequera-Algeciras samt vid Torremuelle på pendeltågslinjen mellan Málaga och Fuengirola.

Så sent som i fredags hölls manifestationer vid Centralstationen i Málaga där anställda vid järnvägen klagade över bristande underhåll och minskad arbetsstyrka.

De anställda vid tågens underhållsverkstad Los Prados i Málaga vittnar om att det saknas material, reservdelar och personal. Det finns starka vivel till om tåg kan fortsätta att köra under dessa tveksamma förhållanden.

Málagastyrelsens provinsordförande Francisco Salado säger att situationen för Málagas järnvägsnät är ”ohållbar” och kommer att be om investeringar och åtgärder i brev till landets nye transportminister Óscar Puente.