För att komma till rätta med övermättnad på vägarna föreslås en gräns för hur många fordon som får finnas på ön.  

Mallorcarådet föreslår ett maxtak på antalet fordon som får finnas på ön för att åtgärda trängseln på vägarna. Något som förvärras av de många hyrbilarna som kör runt på vägarna under högsäsongen. 

Rådet har släppt en undersökning som utvärderar kapaciteten på vägarna. Uppgifterna från studien visar att det befintliga antalet fordon på ön överstiger det som är hållbart med mellan 93 599 och 122 397 bilar. Den föreslår också att den ideala maxgränsen skulle ligga mellan 834 263 och 863 061. 

Enligt data från Cinesi, en konsultfirma som specialiserar sig på rörlighet och transport, körde 379 628 fordon in i Mallorca under 2023, mer än en fördubbling (108 procent) jämfört med 2017. Siffran motsvarar mellan 35 och 40 procent av den redan befintliga fordonsflottan på ön. Cinesis rapport visar också att turismen starkt bidrar till att öka antalet dagliga bilfärder. Bara mellan Palma och Calvià genererar turisterna i genomsnitt mer än 27 tusen resor om dagen. De mest trafikerade rutterna på ön, både lokalbefolkning och besökare inkluderat, är Palma – Marratxi (131 887 dagliga resor), Palma – Calvià (101 798) och Palma – Llucmajor (75 009). 

För att åtgärda situationen överväger rådet tre åtgärder. Den första är att begränsa antalet fordon som får köra i land genom öns hamnar. Den andra är att sätta en maxgräns för hur många hyrbilar som får finnas på ön. Den tredje är att införa en säsongsbaserad tilläggsavgift på alla fordon som inte är registrerade på Balearerna. 

Rapporten föreslår även åtgärder som övervägts tidigare. Till exempel att utveckla och förbättra infrastrukturen för cykeltrafik, förbättra tågnätverket och skapa bussfiler på utvalda delar av vägarna. 

Rådet påpekar också att liknande begränsningar på antalet fordon redan finns i Formentera och de hoppas den baleariska regionregeringen ska godkänna åtgärden på Mallorca. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson