Satsningen “Pressen i min ryggsäck” ger barn och ungdomar ett bättre öga för att granska allt de konsumerar online.
Mellan mars och juni deltog fler än 2 000 elever i projektet.
Fler än 2 000 elever från grund- och gymnasieskolan har deltagit i Málagas Pressförbunds (APM) projekt “Pressen i min ryggsäck”. Det är den sjätte upplagan av kursen som går ut på att öka barn och ungdomars mediekompetens.
Under utbildningen får de lära sig att särskilja falsk och korrekt information, upptäcka ifall bilder är manipulerade och prata om problem på sociala medier. Till exempel nätmobbning, identitetsstöld eller grooming.
Satsningen gjordes möjlig ytterligare ett år tack vare sponsring från CaixaBank, Málagas provinsråd och stiftelsen “la Caixa”. De vill se att medborgare står bättre rustade inför all desinformation som finns i dagens samhälle, särskilt på sociala medier.
Landsbygden i fokus
I årets upplaga, som pågick mellan mars och juni, har man satsat extra på landsbygden. Hälften av deltagarna kom från kommuner med färre än 20 000 invånare som Almogía, Cortes de la Frontera, Casarabonela, Periana och Riogordo. Man har även lagt vikt vid att hjälpa barn och ungdomar från eftersatta områden, där ny teknik är mindre tillgänglig, som Palmilla, La Corta, Castañetas och Mangas Verdes. Dessa ligger i så kallade ERACIS-zoner. ERACIS är Andalusiens regionala strategi för sammanhållning och social inkludering i eftersatta områden.
APMs ordförande, Elena Blanco, är lycklig över att eleverna varit så nöjda med programmet. “Det entusiastiska deltagandet av 2 000 skolelever har varit grunden för framgången i de workshops som har hållits. Med syftet att skapa en generation som kan möta den digitala tidsålderns utmaningar med omdöme och ansvar,” kommenterade hon.
Hon tillägger att man i framtiden vill utöka satsningen till fler skolor med hjälp av ny och innovativ teknik. Dessutom hoppas man kunna stärka samarbetet mellan föräldrar och lärare och kunna förse dem med verktyg och resurser för att ge eleverna stöd i deras medieutveckling.
Juan Ignacio Zafra, chef för CaixaBank i Andalusien, betonar vikten av dessa utbildningar för att ungdomar bättre ska kunna upptäcka risksituationer på internet som identitetsstöld eller mobbning på nätet. Han vill se att de ska “ha en mer kritisk tolkning av innehållet de konsumerar”.
Andra aktiviteter
Förutom detta projekt arrangerar APM medieveckor i skolor. I år hölls den för tredje gången under den sista veckan på terminen. Då kom medlemmar från förbundet och höll föredrag och seminarier på skolor som varit intresserade men som inte fått plats under de tidigare upplagorna.
Under dessa dagar har även journalister från Andalusiens tidningar gett ungdomarna en nära inblick i hur journalistiskt arbete går till.
I samband med den internationella dagen för pressfrihet höll man en tävling där fler än 200 elever deltog. Deras bidrag lämnades in i form av grupparbeten, främst i podcast- eller videoformat.