Nu har Málaga sin egen speciella doft, Esencia Málaga. Solkustens provinshuvudstad har nämligen fått sin egen parfym.
Det är turistmyndigheterna, Área de Turismo del Ayuntamiento de Málaga, som tillsammans med parfymtillverkaren Jimmy Boyd har utvecklat en helt ny PR-strategi som ska vädja till människors luktsinne.
Syftet med initiativet är att markera staden Málaga ytterligare i samband med att turister besöker staden. Doften av Málaga ska finns i de stora distributionskedjorna av parfym i Spanien och Europa.
Fullmäktigeledamoten inom turism, Elías Bendodo säger till nyhetsbyrån Europa Press att ”i en värld som är mättade av reklam måste man vara kreativ och hitta nya PR-knep i att överraska och påverka. Vi tycker att det är bättre att använda arom eller luktsinnet. Denna typ av marknadsföring för städer är fortfarande något nytt. Med Esencia Málaga kan vi nå ett stort antal potentiella besökare och visa oss på viktiga marknader”.
För att skapa denna doft har parfymtillverkaren Jimmy Boyd inspirerats av de känslor och upplevelser som staden sprider omkring sig.
– Jag ville hitta en lämplig doft som kan föra samman allt som Málaga står för och inget är bättre än att blanda energin från citrus till jasmin som vi så klart kan identifiera med Málaga, säger Jimmy Boyd.
Málaga förmedlar exempelvis glädje, modernitet, livskraft och ljus.
– Resultatet är en mycket färsk doft som inte har något med ålder att göra och som både män och kvinnor kan ha på sig.
Just för tillfället finns parfymen att köpa på varuhusen Corte Inglés och i 24 butiker av parfymerikedjan Primor samt i parfymbutiken Roseland. Parfymen säljs i en vackert designad blå kristallflaska på 200 milliliter för 30 euro. Den är förpackad i en cylindrisk svart låda.