Málaga kommer från och med nästa år att marknadsföra sig som världsledande i språkkurser i spanska för utlänningar. Varumärket ”Live Spanish in Málaga” kommer att saluföras och är ett projekt som Málaga kommun, regionalregeringen Junta de Andalucía och spanska Handelskammaren ligger bakom.

Varje år kommer 15.000 till 17.000 personer till Málaga för att studera och lära sig spanska. Majoriteten av dessa är utlänningar, säger presidenten i föreningen Asociación de Centros de Español, Joaquín Chacón.

Tolv stora språkskolor i Málaga ingår i projektet ”Live Spanish in Málaga”. Ytterligare tre avdelningar inom projektet kommer att lanseras i framtiden. Hit hör kultur, kongresser och kryssningar.

Málaga är Spaniens tredje största destination när det gäller språkresor efter Madrid och Barcelona. Borgmästaren Fransisco de la Torre säger i en kommentar att språkstudenterna med sina familjer återvänder till Málaga i framtiden som turister.

Annons

183.000 euro är avsatta för att marknadsföra Málaga som destination för språkresenärer. Bland annat kommer de ansvariga bakom projektet att närvara vid mässor i exempelvis Sverige under 2011.