Vid European Tourism Forum i Helsingfors på onsdagen valdes Málaga och Göteborg till huvudstäder för smart turism 2020. Bakom beslutet ligger EU-kommissionen som vill uppmärksamma städer som arbetar på att göra turismutvecklingen mer hållbar. Det skriver European Capital of Smart Tourism Secretariat i ett pressmeddelande. Svenska Magasinet berättade redan 7 augusti att Málaga tillsammans med tio andra städer var bland kandidaterna. Totalt är det 35 städer i 17 länder som uppmanades att presentera sin kandidatur inför en europeisk jury.
Tillgänglig, hållbar, digital, kreativ och kulturell. Så ska en europeisk huvudstad för smart turism vara. Och sydspanska Málaga passar in i den profilen enligt EU-kommissionens jury.
Málaga är en stad som genomgått en total ansiktslyftning de senaste 20 åren. Som en huvudstad i Europa för smart turism är Málaga en plats med tillgänglighet för resande med särskilda behov, oavsett ålder, social eller ekonomisk situation, med eller utan funktionsnedsättningar. Den är lätt att resa i med hjälp av transportsystemen som ständigt byggs ut. För närvarande pågår arbetet med en tunnelbana som till vissa delar redan är klar.
Här är några fler områden som Málaga uppfyller:
Hållbar: Staden ska arbeta för att bevara och stärka den naturliga omgivningen och dess resurser och samtidigt upprätthålla ekonomisk och sociokulturell utveckling på ett balanserat sätt.
Digital: Använda IKT-baserade lösningar och digitala verktyg för att erbjuda turist- och gästinformation, produkter, tjänster, utrymmen och upplevelser som är både innovativa och anpassade efter konsumenternas behov.
Kulturell och kreativ: Genom ett uppfinningsrikt tillvaratagande av sitt kulturarv och sina kreativa industrier uppnå en berikande turistupplevelse.
Det är EU-kommissionen som arrangerar en tävling för att utnämna den Europeiska huvudstaden för smart turism. Detta helt nya initiativ belönar europeiska städer och ger dem möjlighet att dela med sig av sina föredömliga metoder som destinationer för smart turism.
Turistsektorn är EU:s tredje största socioekonomiska verksamhet och har en avgörande roll i att bidra till tillväxt och jobb. Likväl har sektorn en enorm potential att växa ytterligare genom att förbättra besökarnas upplevelser, skapa nya möjligheter för partnerskap och samarbete liksom att stärka innovation i Europas städer och regioner.
Genom att belöna föredömliga metoder för smart turism som utnyttjar den här outnyttjade potentialen vill Europeiska kommissionen uppmuntra innovativa och inkluderande lösningar för hållbar och tillgänglig turism, främja digitalt smart turism och stärka rollen för kulturarv och kulturella och kreativa industrier som tillgångar för turismen. Det här initiativet kommer att bidra till att höja profilen för Europa som turistmål och att sätta upp en plattform för att dela med sig av de bästa metoderna inom området turism hos europeiska städer.
Ifjol valde Europeiska unionen Helsingfors och franska Lyon till huvudstäder inom smart turism år 2019. Städerna vann den första upplagan av en tävling inom smart turism i EU.
El?bieta Ewa Bie?kowska, EU-kommissionär med ansvarar för inre marknaden, industri, entreprenörskap och små och medelstora företag, säger i ett pressmeddelande:
”Jag vill gratulera Málaga och Göteborg för deras utmärkta lösningar för smart turism i sina städer. Vårt mål är att främja smart turism i EU genom innovation, hållbarhet och att möta nya utmaningar i en sektor som förändrar sig snabbt”.