Hamnen i Málaga har startat en reguljär godstrafikledning som drivs av det tyska rederiet Hapaq-Lloyd och som förbinder olika hamnar i Sydamerika med hamnar i Europa.

Málaga blir anlöpningshamn för ”Mediterranean Gulf Express” det är fartyg som kommer direkt från Caucedo i Dominikanska republiken, de kommer lägga till där efter sin färd genom Mexikanska golfen, därefter fortsätter de till Genua i Italien.

De använder sig av fartyg som oftast är mellan 265 och 300 meter långa och de kommer att anlöpa Málaga var tredje vecka. Men de räknar med att vara upp i en frekvens av ett fartyg per vecka vid årsskiftet.

Denna nya handelsvägen kommer att gynna både importörer och producenter av subtropiska produkter både från Málaga- och Granadakusten, samt köttindustrin i Cordoba.

”I slutändan sträcker sig inflytandet från hamnen i Malaga långt bortom provinsen, till hela Andalusien och till och med Madrid”, säger presidenten för hamnmyndigheten Carlos Rubio. Han utesluter heller inte möjligheten att öka förbindelserna med det tyska rederiet i framtiden, eftersom det finns flera möjligheter ”av intresse för provinsen”.

Carlos Rubio utvecklade ämnet mer genom att förklara att en av möjligheterna med rederiet är att utöka trafiken med norra och västra Andalusien och nå marknaden i Extremadura för trafik med både torra och kylda lastcontainrar.

När det gäller framtiden för kryssningstrafiken är Carlos Rubio mer återhållsam, även om det nu finns ett rederi som föreslår trafik redan vid årsskiftet. Men han säger att ”det är mycket svårt för oss att ha regelbunden kryssningstrafik tills pandemisituationen är mer under kontroll, vilket troligtvis inte sker förrän i mitten på nästa år”. Om Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd har 239 moderna fartyg, 13.000 anställda på 388 kontor i 129 länder. De har en kapacitet på 1,7 miljoner TEU (TEU är ett mått på hur många containrar med längd 20 fot, bredd 8 fot, höjd 8,6 fot ett fartyg kan lasta eller vilken volym som passerar igenom en hamn. I dag är oftast en container 40 fot, vilket motsvarar två TEU.) samt ett containerlager på 2,6 miljoner TEU. De har också en av världens största och modernaste fryscontainerflottor. De har 121 linjer som förbinder över 600 hamnar på alla världsdelar.

Bildtext: Valparaiso Express, foto: Hapag-Lloyd.