Stadens kommunala bussbolag ”EMT” tar i dagarna i bruk fem nya 18,75 meter långa bussar, detta ingår i en flerårig satsning på att förbättra miljön i staden.
Med en investering på 1.697.000 (plus moms) fortsätter kommunstyrelsen förnyelseprocessen för bussbeståndet. Under de senaste tre åren har 58 nya bussar införskaffats, dessa är som följer: 15 stycken 18 meters ledbussar, 15 standardbussar på 12 meter, 4 bussar på 10 meter, 3 stycken 7-metersbussar, 11 hybridbussar samt 10 ledbussar på 18,75 meter (+ de fem nya). Med de fem nyförvärven inräknade så uppgår det totala inköpsbeloppet till 17.979.300 euro (plus moms).
De nya 18,75-metersbussarna är tillverkade av den tyska tillverkaren MAN, med karosserier från det spanska företaget Castrosua. De nya bussarna har bättre utrymme och erbjuder högre komfort, de tar mer än 150 passagerare och samtliga är utrustade med hjärtstartare. De har en 20% kraftigare motor än de bussar som de ersätter men trots det så förbrukar de 26% mindre bränsle. Detta medför årliga besparingar på mer än 37.000 liter bränsle vilket innebär en årlig minskning av utsläppen med 93 ton CO2. Dessutom minskar utsläppen kraftigt av övriga oönskade gaser och partiklar kraftigt (partiklar -97,61%).
Kommunens åsikt är att busstransporter är den effektivaste åtgärden för att minska antalet förorenande utsläpp i städer då varje buss kan ta bort i genomsnitt 80 bilar ur trafiken. Om detta kompletteras med optimering av det offentliga utrymmet med tanke på den yta som bilarna behöver i förhållande till det som bussarna kräver så drar de slutsatsen i att detta är ett av de bästa sätten i kampen mot klimatförändringar.
De linjer som har upplevt den största ökningen av resenärer är de med stor kapacitet (makrolinjer). Möjligheten att åka från ena sidan av staden till den andra utan att behöva byta buss uppfyller behovet för en stor del av de resenärer i Málaga som förlitar sig på bussen för sina dagliga resor. Bildtext: En av bussarna framför stadshuset, foto: EMT Empresa Malagueña de Transportes.
Artikel: Jonny Erixon.