På måndagen startade höghastighetslinjen (250 km/h) mellan Málaga och Granada. Tågresan mellan de båda provinsstäderna tar 70 minuter. Bolaget Avant har fyra resor per dag. Från Granada 7.40 och 18.50 samt avgång från Málaga 9.25 och 20.25 vilket betyder 6.600 platser i veckan. Till 2026 kommer det att gå ännu snabbare då förbifarten vid Loja och akvedukten Riofrío förväntas stå klar. Då förväntas tågresan mellan Málaga och Granada ta 50 minuter.
Redan idag skrivs det historia med det första direkttåget mellan Málaga och Granada. Enda stoppet blir i Loja samt i Antequera-Centro när den stationen är färdig för öppning.
Två avgångar per dag är vad som gäller i nuläget. Det kommer senare att utökas med ytterligare en avgång.
Tågen har fyra vagnar med 237 platser per vagn. En av dem har platser för personer med nedsatt rörlighet.
En enkel mellan Málaga och Granada med Avant-tåget kostar 23,10 euro och 37 euro tur och retur. Renfe erbjuder även andra möjligheter med Tarjeta Plus 50 viajes då priset blir 8,5 euro enkel.
Vid första avgången på måndagen var det 150 turister som ska besöka Alhambra. Renfe meddelar att 1.500 biljetter redan är sålda efter att försäljningen startade 18 mars.
Med måndagens öppning av nya linjen har Renfe följande höghastighetståg i Andalusien med Avant: Sevilla-Córdoba-Málaga, Sevilla-Córdoba-Granada och Granada-Málaga.
Syftet är att lyfta fram fördelarna med att kunna resa i hög hastighet mellan de större provinsstäderna och med konkurrenskraftiga priser för både pendlare, studenter och turister.