För att möta det ökande antalet resenärer ska flygplatsen i Málaga byggas ut. 

Det kan ske genom en utvidgning av Terminal 3 eller byggandet av en fjärde terminal.

Även om projektet är brådskande kommer det att ta flera år innan det är klart. 

Flygplatsen i Málaga såg ett ökat antal passagerare under 2023 som saknar motstycke. Aena – företaget som driver Spaniens nationella flygplatser – har reagerat snabbt. Företaget, som är både offentligt och privat, har redan lagt ut en funktionell studie för att utöka terminalerna. Enligt källor till tidningen SUR har uppdraget gått till Málagabaserade Aertec. 

2023 var det mest trafikerade året i flygplatsens 104-åriga historia. Totalt reste ungefär 21 miljoner människor till och från den. Som det är nu kan Terminal 3 betjäna 9 500 resenärer per timme, vilket blir 30 miljoner per år. Men den siffran ser ut att krossas inom ett antal år.  

“Man kan inte vänta tills efterfrågan svämmar över infrastrukturens kapacitet. Det är viktigt att inleda arbetet långt i förväg, att förutse verkligheten när det gäller efterfrågan. För dessa arbeten kan inte genomföras snabbt. Man måste planera hur man ska växa för att möta behovet, och det är en väldigt lång process,” kommenterar experter inom området. 

Aertec förbereder just nu en konceptdesign, där möjliga alternativ för att utvidga flygplatsen analyseras. Man vill antingen bygga ut de existerande terminalerna eller bygga en fjärde. Aertec är ett riktmärke inom branschen på internationell nivå och har bland annat haft projekt i Saudiarabien, Peru och Colombia. 

Beslutet om hur det ska gå till, som behöver godkännas av flygbolagen och kontrolleras så att det följer regelverken, kommer att dröja flera år. Det kan tidigast komma 2028. 

Lång process

Den här typen av arbeten tar lång tid. Plan Málaga, projektet som utformade flygplatsen som den ser ut idag, började 2004 och avslutades 2012. Terminal 3 invigdes 2010 och expansionen av landningsbanorna slutfördes 2012. 

Just nu tar Artec, tillsammans med Aena, fram ett dokument som analyserar den funktionella designen för att bibehålla kapaciteten och se till att den inte når mättnadspunkten. Därefter följer en detaljerad designfas och till slut själva byggarbetet. 

De senaste uppgifterna från flygplatserna visar på en full återhämtning inom turismen efter pandemin. Med en starkt återupplivad internationell turism på Solkusten. Málagas flygplats har ökat mest i antal besökare i hela Spanien. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson