Efter att ha dragits i långbänk under 25 år är megaprojektet Madrid-Chamartín på väg att komma igång. Det är ett enormt byggprojekt som har kostnadsberäknats till 7,3 miljarder euro och det kommer att skapa över 240.000 arbetstillfällen och ge ett välbehövligt ekonomiskt lyft för Spaniens huvudstad.

Projektet hette från början ”Operation Chamartín”, men efter att det har gjorts ett stort antal modifieringar har det nu döpts om till ”Madrid Nuevo Norte”.

I korthet innebär projektet att i den norra delen av Madrid skall det byggas på 3,3 miljoner kvadratmeter mark. Det blir nästan 10.500 nya bostäder, kontorslokaler, affärslokaler, hotell samt grönområden. Dessutom kommer Chamartín järnvägsstation att göras underjordisk vilket tar bort den fysiska barriär som stationen skapar mellan Plaza de Castilla och Avenida de Burgos, där blir det istället en 120.000 kvadratmeter stor park. Av Jonny Erixon

Det finns flera grundläggande förändringar i den förnyade planen, den största förändringen är att nu är resandet inte baserat på privat biltrafik utan 80% av alla resor förväntas göras med kollektivtrafik. Detta innebär att privata byggnader med kontorsutrymmen, butiker och hotell placeras nära järnvägsstationen istället för runt ringvägen M-30. Mängden subventionerade bostäder har också höjts från 10 % som är det minsta lagen tillåter till 20 %.

Annons

Över 60 % av utrymmet är reserverat för servicebaserade verksamheter som kontor, butiker, hotell och restauranger och 35,46 % för bostäder. Ytterligare 1,3 miljoner kvadratmeter kommer att användas för att utveckla kollektivtrafiken, grönområden och gatumöbler.

Byggnadsarbetet är planerat att starta i slutet av 2020 och hela projektet kommer att ta 24 år att slutföra. Det kommer att byggas i flera faser: Centro de Negocios (företagscenter), Las Tablas Oeste, skall vara färdigt 2033, och Malmea-San Roque-Tres Olivos, beräknas vara färdigt 2037.

Enligt kommunen så bör projektet innebära en ekonomisk påverkan på nästan 18,3 miljarder euro i regionen och de säger att 241.700 nya jobb kommer att skapas. Gruppen bakom projektet är utvecklaren Distrito Castellana Norte (DCN), som styrs av BBVA (75,5%) och byggföretaget San José (24,5%).

Under den 25 år långa behandlingstiden har det under den offentliga granskningen kommit in över 3.200 invändningar. Det är områdesföreningar, miljögrupper och andra aktivister som har protesterat. ”Det här är i grund och botten en spekulativ operation, och från början har den planerats av byggföretaget San José och BBVA-banken”, säger Quique Villalobos, VD för FRAVM, en federation av grannföreningar.

Politisk överenskommelse:

Det har rått politiskt dödläge i 25 år om projektet, men nu ser det ut att vara löst tack vare kommunalvalet den 26 maj då kontrollen av staden återgått till Parido Popular (PP) som nu delar makten med Ciudadanos.

Kommunfullmäktige skall rösta om det på måndag och PP, Ciudadanos och Carmenas Más Madrid har uppgett att de kommer att rösta för projektet, dessa representerar 45 platser i rådet vilket är långt utöver de 29 som behövs för en absolut majoritet. Socialistpartiet (PSOE) och det extrema högerpartiet Vox har ännu inte sagt hur de ställer sig. Därefter måste det slutliga godkännandet beviljas av regionalregeringen, eftersom projektet innebär förändringar i befintlig zonlagstiftning.

Bildtext: Datoranimationer av hur Madrid Nuevo Norte kommer att gestalta sig.